Koneurakointi Kuuskoski- turvetuotantoa Merikarvian malliin

Koneurakointi Kuuskoski Ky on vuonna 2000 perustettu pomarkkulainen koneurakointiyritys, joka työllistää kesäaikaan 10 henkilöä. Yhtiön toimialaan kuuluvat mm. turveurakointi, metsäkonetyöt sekä maarakennustoiminta. Kävimme tutustumassa yhtiön Vapolle urakoimaan 200 hehtaarin Kotonevan turvesuoalueeseen Merikarvialla.

Elokuu on jo hyvässä vauhdissa ja Kotonevan turvesuosta on noin 2/3 urakoituna. Kotonevalta saadaan polttoturvetta sekä kasvu- ja kuiviketurvetta Vapon tehtaiden käyttöön. Suomen kesä on jälleen antanut näytteen monipuolisuudestaan, sillä kun kesä on ollut turveurakoitsijoille osassa Suomea hyvä, niin Pohjois-Satakunnassa runsaat sateet ovat vaikeuttaneet keruuta huomattavasti. Yrittäjä Juhana Kuuskoski kertoo, että varsinkin raskaimpien koneiden kuten JMK 55-kokoojavaunun käyttö on ollut usein seisahduksissa.

Perinteisempi hakumenetelmä ei ole aivan niin herkkä sateelle, mutta myös tämä menetelmä on tänä kesänä usein kärsinyt huonoista keleistä. Tämä on yrittäjälle aikaa vievää ja kallista ja myös uusintajyrsintöihin ja -kääntöihin on ollut tarvetta.
Koneurakointi Kuuskoski hoitaa Kotonevan turpeennostoa Vapolle neljättä kesää. Kuuskoski kertoo Vapon olevan vaativa, mutta luotettava ja asiallinen yhteistyökumppani.

Laatukriteereistä ei Vapolla tingitä huononakaan kesänä, mutta toisaalta Vapo myös kunnioittaa urakoitsijoita ja luotettavalla kumppanilla on mahdollisuudet pitkäkestoisiin sopimuksiin.

Nuorekasta työvoimaa

Turvetyömailla työajat ja -olot eivät ole aivan helpoimmasta päästä. Urakkaluonteinen työ ei houkuttele ainakaan mukavuudenhaluisimpia henkilöitä ja myös Kuuskoski on kärsinyt alan työvoimapulasta. Ala vaatii henkilöiltä oikeaa asennetta, joustavuutta eikä huumorintajusta ole ainakaan haittaa vaikeillakin hetkillä. 

Kuuskoski onkin erittäin ylpeä nykyisestä porukastaan, josta löytyy kaikkea tätä sopivasti sekalaisessa porukassa, JMK 55- kokoojavaunua käyttää lähinnä 18-vuotias merikarvialainen Tommi Koskilahti. Vaunun kantavuus on komeat 16 000  kiloa ja miltei kahden metrin keruuleveys, matalapainerenkaat sekä peräveto takaavat tehokkaan turpeennoston.

Merikarvian lukiota käyvä Koskilahti on kolmatta vuotta turvehommissa ja onkin jo tottunut alan kauniisti sanottuna mielenkiintoisiin työaikoihin. Turpeennostokonetta ajavan traktorin hytistä tapaamme myös ennakko-odotuksista poikkeavan kuljettaja, sillä 17-vuotias Anne-Mari Tarkkio ei vastaa perinteistä käsitystä turvekuskista. Anne-Mari on kuitenkin jo kokenut traktorinkuljettaja ja on sopeutunut hyvin Kuuskosken reippaaseen porukkaan. Juhana kertookin, että hänellä on erittäin hyviä kokemuksia alan naistyöntekijöistä. ”Heillä on asenne kohdallaan ja se, että he yleensä hakeutuvat tälle miehiselle alalle, osoittaa määrätietoisuutta ja aitoa innostusta”, kertoo Kuuskoski. Talvella kahta Kuuskosken metsäkonetta käskyttää myös naiskuljettaja. Anne-Mari on viihtynyt hyvin työssään ja suosittelee alaa myös rohkeasti muille tytöille.

Kunnon konekanta tehokkuuden ehtona

Sesonkiluonteisessa työssä, kuten turveurakoinnissa tehokkuus on avainasemassa. Olosuhteiden ollessa kunnossa täytyy työn käydä mahdollisimman joustavasti. Tämä asettaa konekannalle kovat vaatimukset. Kotonevalla Kuus­koski käyttää seitsemää omaa ja yhtä vuokratraktoria. Kokoojavaunu on tehokas työkone, mutta myös hakumenetelmä on toimivaksi viilattuna todella nopea. Käytettävä menetelmä riippuu paljon suon laadusta.

Menetelmissä poistetaan mahdolliset pullonkaulat eli esimerkiksi pitkillä saroilla ja oikeaoppisilla aumojen sijoittelulla saadaan tehokkuutta lisättyä ja koneiden hukka-aika on mahdollisimman lyhyt.

Alan tulevaisuuteen Kuuskoski suhtautuu luottavaisesti. Turve-energia on puhtaasti kotimaista ja siitä on hyödynnetty vasta murto-osa. Suomessa kasvaa edelleen vuosittain enemmän turvetta kuin sitä käytetään ja varantojen laajuudesta kertoo se, että ne ovat kaksinkertaiset Pohjanmeren öljyvarantoihin verrattuna.   

Tapani Palo