Uutiset

Yleinen

KoneAgria 2016 1/3

KoneAgrian käytävillä ei ollut mitenkään kireä henki, vaikka moni vierailija on vuoden kuluessa päivitellyt rahaliikenteen hitautta. Sato oli saatu korjattua kohtuullisissa olosuhteissa ja suurella osalla viljelijöistä oli jo syksyn muokkaustyötkin jo tehtynä. Nekin oli tehty hyvissä olosuhteissa.

Maatilojen kustannuksiksi ei tänä vuonna realisoitunut suuria kuivauskustannuksia. Se on kustannuserä joka monella tuntuu suurelta ja se toki myös on suuri, jos polttoaine kuivuriuuniin tuodaan säiliöautolla. Moni sellainen, joka on investoinut kuivaamon lämmitysjärjestelmässä hakkeeseen, ei päässyt tänä vuonna järjestelmää täysimääräisesti hyödyntämään. Riippumatta kuivaukseen käytettävästä energialähteestä, kuivauskustannukset toki olivat pienet lähes kaikilla.

Kiinteistöpuolen töiden teko traktoriammattilaisilla on tuiki tavallista. Viime talvi oli kohtalainen urakoitsijoille. Yhä useammin toki kannattaa pohtia, millaisilla työlaitteilla töitä tekee. Aurauslenkki on aina saman pituinen, mutta hiekotuksessa laatikon koko ja levitysmäärä vaikuttavat merkittävästi työsaavutukseen. Hieman enemmän karhennusta pintaan talvella säästää merkittävän määrän hiekkaa. Levitystasaisuuteen kannattaa myös panostaa, koska ylimääräinen hiekka menee haaskuun.

Vaikka työkoneiden valot ovat parantuneet parin viime vuoden aikana merkittävästi, ne, joilla on satelliittipaikannus käytössä, voisivat käydä ajamassa koneen muistiin etenkin peltoaukeat. Tällöin tuiskulla ja pimeässä ei tarvitsisi tihrustaa tien reunaa ja aurauskeppejä niin intensiivisesti. Ajouramerkintöjen käyttöä ei ole tieliikenteessä kielletty, mutta automaattiohjausta ei saisi käyttää. Siitäkin saattaisi olla apua, jotta tie saadaan tuiskun jälkeen aurattua reunaan saakka, mutta ei kuitenkaan aurattaisi tyhjän päälle.

Väkeä oli näyttelykäytävillä ja osastoilla runsaasti, mutta moni sanoi, jotta kolmipäiväinen näyttely on riittävä. Kolmessa päivässä alkaa olla osastohenkilökunnallakin jo takki tyhjä. Yhden näyttelypäivän lisäkustannus on melkoinen vaikka kalusto olisikin jo paikalla.

Yrjö Tenkanen on aloittanut BMF-metsäperävaunujen myynnin. Mallisto kattaa valikoiman ammattilaislaitteista mönkijällä käytettävään kevyeen kalustoon. Mallistoon on otettu myös lavetit. Ne valmistetaan samalla tehtaalla kuin TEKO -perävaunut. www.yrjotenkanen.fi, www.bmf.ee

Ensi kertaa Suomessa näyttelyssä oli esillä Fendtin 1000 -sarja, joka esiteltiin lehdistölle lokakuussa 2015 käytännön töissä ja sittemmin Agritechnicassa. Maksimissaan 500-heppaista ja minimissäänkin 380-heppaista ei tulla näkemään hetkeen joka kunnassakaan, kun myyntimääriksi ennustetaan muutamaa vuodessa. Pyörätraktorina 1000-sarja on iso ja työkalutkin pitää olla traktoria myöden. Tekniikka, ProDrive pitää huolen siitä, että voimaa jaetaan sinne missä sitä tarvitaan. www.fendt.fi

Agri-Kymin osastolla oli esillä uusi Tempon jalkalavavaunu, jossa on reilu välirunko. Kippi nostaa siis välirunkoa, joka on taas tapeilla lukittu lavaan. Irrotettaessa lava otetaan etummainen tappi irti lavan ja välirungon välistä ja ajetaan alusta pois. www.agrikymi.fi

Trelleborg osti Mitaksen liiketoiminnan, mutta merkkeinä molemmat jatkavat. Mitakselta tarjolla on uutuutta, HCM-nappularengasta, jolle on tilausta. Hieman ripakuviota muistuttava ulkoreunasta porrastettu reunapalojen kuvio on jatkuva, jolloin tiellä renkaan jurnutus on minimaalista. Toisaalta sivuttaispitoa tarjotaan esimerkiksi kiinteistötöissä. www.mitas-tyres.com/fi

Turun Konekeskuksen myymä Seko-seosrehuvaunu voidaan varustaa monilla työn mukavuutta lisäävillä tai toisaalta välttämättömillä varusteilla. Kuvassa on Seko-tehtaan valmistama kolmipyöräinen omamoottorinen ja ajettava laite, jossa vetopyöriä on yksi ja sillä myös ohjataan vaunua. Vetopyörä sijaitsee kuljettajan alla.
www.turunkonekeskus.fi

KK-Module Oy esitteli jo Okrassa uuden lietevaunumalliston, jossa säiliön runko on osa kantavaa runkoa eli kyseessä ei ole perinteinen KK-Modulen modulivaunu. Tällä on saatu kokonaispainosta perävaunun massaa pois.

KK-Modulen uutuus KoneAgriassa oli entistä tehokkaampi pumppukuormain, jossa liete pumpataan 200-millisestä putkesta Mäki-Reinin pumpulla säiliöön. Ratkaisevaa on oikeastaan traktorin hydrauliikan litratuotto, paljonko lietettä liikkuu. www.kartanokoneet.fi

Lue seuraavaksi