Uutiset

Yleinen

Kiitettävää jälkeä Slagkraft-raivauslaitteella

Talvina 2010 ja 2011 Kuusisto urakoi Jalasjärven Hirvijärven kunnostustöissä alueen raivauksen. Hirvijärvi on merkittävä lintujärvi ja kunnostuksen tavoitteena on parantaa virkistyskäyttöä, maisemaa ja luonnon monimuotoisuutta. Järveä on laskettu 1800-luvulla noin 1,5 metriä ja nyt on tarkoitus palauttaa se lähes entiseen korkeuteensa nostamalla veden pintaa 1,2 metriä nykyisestä. Kuusisto suoritti urakan ensimmäisen vaiheen, jossa alueelta raivattiin pajukko pois noin 20 hehtaarin alueelta.

Urakka kesti ensimmäisenä talvena, jolloin pääosa raivauksesta tehtiin, tammikuun puolivälistä toukokuun puoliväliin ja viime talvena poistettiin risukot vielä etelärannalta. Pajukon raivausta varten Kuusisto hankki Kymppikoura E-110 -energiapuukouran tela-alustaiseen Daewoo 155 LCV -kaivukoneeseen, joka viime talveksi vaihtui metsäalustaiseen Daewoo 160 -koneeseen. Puomin ja kouran tuli Engconin pyöritin, joka lisää kouran käsiteltävyyttä. ”Koska maa oli jäässä, sai kouralla lykättyä maata myöten ja kouran aina hyvin täyteen, mikä teki työstä joutuisaa. Kaivukoneessa energiapuukouran täytyy olla järeä, sillä pienet hajoavat siinä touhussa. Kymppikoura on kaivukoneeseen sopiva laite”, sanoo Kuusisto.

”Kouralla saa varsin isotkin puut poikki. Alueella oli osin varsin vahvaakin puustoa, mutta sahan kanssa ei tarvinnut olla kuin pari tuntia isoimpia kaatamassa. Jäljen viimeistelimme raivauslaitteella.”

Kuusistolla on 4,5-metrinen jatkopuomi, jonka avulla saadaan reilusti lisää ulottuvuutta. Puomissa on pikakiinnikkeet molemmissa päissä ja jatkoletkutus kouraa varten, joten sen asentaminen käy nopeasti ja helposti. ”Telakoneella jokivarressa sai tällä tavalla erittäin hyvän ulottuvuuden. Telalappuihin jouduin kyllä hitsaamaan pultteja sivuttaispidon takia, sillä jäätyneessä penkassa ei muuten oikein ollut riittävää pitoa. Varsi säästää myös letkuja ja parantaa näkyvyyttä”, kehuu Kuusisto.

Kalusto ratatyöskentelyyn sopivaa

Kuusisto urakoi myös VR-Radalle pyöräalustaisella ratavarustellulla Doosan 160 WV -kaivukoneella. Talvisin hän hoitaa Parkano-Seinäjoki -rataosuudella vaihteiden harjauksen sekä sivuraiteiden aurausta. Kesäaikaan hän tekee muun muassa pölkynvaihtoa sekä raivaa radanvarsia.

Kuusiston kaivukoneet ovat Doosanin tuotteita. Tela-alustainen Doosan 155, vuosimallia 2001 ja tunteja 11 000, vaihtui viime talvena metsäalustaiseen Doosan 160 -kaivukoneeseen. Ratatöissä käytettävä 160 pyöräalustalla on vuosimallia 2007. Varaosat Kuusisto hankkii seinäjokelaiselta Doosan-edustajalta Kone-Viertolalta. ”Siellä palvelu pelaa ja asiat selviävät mutkattomasti. Heillä on myös Engcon-edustus ja molemmissa koneissa on Engconin kauhanpyörittimet. Engconin kanssa ei jää pulaan ja siihen osat hommataan nopeasti. Pyöritin on hyvin tarpeellinen laite energiakourakäytön lisäksi esimerkiksi lumitöissä radalla. Minulla on leveä kauha siinä ja sen avulla lumien siivous käy näppärästi”, kertoo Kuusisto.

Talvisin Kuusisto urakoi lisäksi aurausta traktorilla. Kotitilalla on 55 lehmän lypsykarja, joten maataloustöiden hoitamiseen on neljä isohkoa traktoria ja pienempi lisäksi. Koneurakoinnissa on mukana myös Jarkon veli Jouko.

Raivaustyöt radalla

Raivauslaite on viime kesään asti ollut omavalmisteinen ja sellaisella hän raivasi vielä viime vuoden kesäkuulla. Uusi leikkuri oli jo autonlavalla odottamassa vuoroaan. ”Aikaisemmin tämä raivauspää perustui kiekkoon, mutta nyt siinä on ketjut. Hyvin omatekemä on toiminut, mutta kunnostus vaatii enemmän kuin tehdastekoinen. Esimerkiksi napa on tehty vanhasta trukin perästä eikä siihen saa enää laakeria mistään. Tehdastekoisessa uudessa leikkurissa varaosapalvelu pelaa.”

Kuusisto hankki raivauslaitteeksi Slagkraft SH 150-TW:n Kaivukonesovituksessa raivauslaitteen pitää olla molemmin puolin leikkaavaa mallia, jotta työ käy luontevasti ja tehokkaasti.

Kokemukset Slagkraft-raivauslaitteesta ovat hyviä. ”Laite on kevyt ja siten sillä pääsee pitkälle. Jälkeä on kehuttu muun muassa VR:n taholta. Nämä paksut vesakot pitää kyllä ajaa kahteen kertaan yli, jolloin vesakko murskautuu kunnolla ja kannotkin siistiytyvät. Tällä menee myös paksut puut kymmeneen senttiin asti, mutta noissa vahvuuksissa joutuu jo ajamaan useita kertoja yli. Paikoissa, joissa on paljon paksua puuta, olen käyttänyt Kymppikouraa ensin järeimpien poistoon ja sitten siistinyt raivauslaitteella loput. Kymppikouralla puut jäävät tukevasti kouraan eivätkä kaatuile mihin sattuu. Tämä on aivan ehdottoman tärkeää ratatyöskentelyssä, jossa jännitteiset sähkölinjat ovat lähellä. Tämä raivauslaite ja energiakoura on erittäin käyttökelpoinen yhdistelmä”, kehuu Kuusisto.

Hyvä rakenne

”Slagkragtin rakenne on sellainen, että se ei tukkeudu paksunkaan vesakon kanssa. Vanhan leikkurin kanssa oli tuota tukkeutumista sen matalan rakenteen takia. Tällä uudella laitteella saa vain päästää, siinä ei ole ollut huoltohommia kuin ketjujen vaihtoa. Ketjut kuluvat laipalta, jos pyörintänopeus ei ole aivan riittävä ja kivet tietysti kuluttavat niitä – pelkkää puuta ajaen ketjut eivät juuri kulu. Peruskoneen öljyntuotto saisi olla nykyistä hieman suurempi, sillä käännön ja muiden liikkeiden aikana tuottoa ei riitä aivan tarpeeksi raivauslaitteelle. Jos tekisin aivan päätoimisesti pelkkää raivausta, asentaisin oman pumpun leikkurin syöttöä varten, sillä leikkurin pitäisi pyöriä koko ajan täysillä. Tässä käytössä tuolla pärjää kuitenkin riittävän hyvin.”

Suojaukset saavat Kuusistolta myös kiitosta. ”Ei ole tullut lasiin mitään tavaraa leikkurista. Kumia ja kettinkiä on suojana sen verran paljon, että tavara pysyy hyvin leikkurin alla. Katkenneet ketjutkin löytyvät useimmiten leikkurin alta.”

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi