Uutiset

Yleinen

Karkon viljavaunu räätälöitynä

Kolmiakselinen Karko on tukeva perävaunu. Kuorma kannetaan siististä, kun etummainen ja takimmainen akseli ovat ohjattavia.

Kartanokoneiden vaihdettaviin moduleihin on kuulunut viljalava alusta saakka. Viljalavaan on kuitenkin mahdollisuus saada parannuksia, jotta sillä työ sujuu paremmin. Suittion perävaunu varustettiin puolikkaalla sulkuluukulla ja pohjan jatkokourulla.

Perinteiset viljavaunut ovat olleet pienet ja niiden takaylitys on usein lyhyt. Viljaa siiloon kipatessa ensin ei ole tullut mitään ja kun lasti lähtee liikkeelle, on koko kuorma humahtunut kerralla alas. Kerralla iso määrä viljaa on tunkenut joka paikkaan, yleensä myös siilon reunan yli etupuolelle lattialle. Jotta ylimääräiseltä pölyltä ja siivoustyöltä vältytään, voidaan perävaunuun tehdä parannuksia.

Kun viljaperävaunua oltiin hankkimassa, yksi edellytys oli oikeantyyppinen perälauta viljan siirrossa. Se ei saanut aueta kerralla, jolloin liikkeelle lähtevä viljamassa on hallitsematon. Perinteisen perälaudan sulkeminen vain levittää kasan entistä leveämmälle ja etenkin perävaunun alle. Perään haluttiin puolikas perälauta ja kouru. Perälaudalla voidaan nyt säännöstellä viljan purkautumista, vaikka kippi olisi ylhäällä. Takalaitaa voidaan ohjata lokasuojissa olevista napeista. Kouru taas estää, ettei vilja valu vaunun taakse vaan syöksyy kaatosuppiloon.

Saimme juuri sellaisen perälaudan kuin halusimme ja se toimii niin kuin suunnittelimme, Sakari Suittio kehuu Karkon palvelua. Kun käytössä on kolme kuivaamoa, jotka ovat vanhemman puoleisia ja matalia, ei kippiä voi nostaa rakennuksessa korkealle. Kouru antaa sopivasti pelivaraa suppilon täyttöön, kun perävaunu voi olla hieman etäämpänä

Kun päätöstä vaunuhankinnasta tehtiin, hyvänä pidettiin kolmea akselia, jolloin kuormaa kannetaan tukevasti. Edestä ja takaa ohjautuvat akselit kuljettavat perävaunun traktorin jälkiä paremmin kuin vanhat kaksiakseliset.

Alustan päälle vaihdetaan välillä maansiirtolava. Sen tilavuus on 12 kuutiota ja kolmiakselinen teli on erityisen hyvä maansiirtolavan alla. Vaunu kulkee kuormallakin tasaisemmin kuin traktori, joka kuitenkin hakee montut ja heilauttaa ohjaamoa. Perävaunu seuraa samasta paikkaa yleensä heilahtamatta.

Karkon viljamoduliin sopii 30 kuutiota viljaa ja sitä voidaan kasvattaa 50 kuutioon. Claasin säiliöön sopii 11 kuutiota.

Aikoinaan, kun satotasot olivat pienemmät, pienemmällä puimurilla ehti puida toki hehtaareita, Sakari Suittio kertoo. Nykyisellä satotasolla vastaavantehoiset puimurit ovat hieman alimitoitettuja, kun moottoriteho rajoittaisi ajoa. Tämänkään puimurin moottoriteho ei ole ylimitoitettu nykyisille satotasoille, Sakari pohtii. 8. syyskuuta on viimeinen puintipäivä ja tässä on viimeinen lohko. Kosteudeltaan noin 18 % sato on korjattu illalla.

Jarkko Suittiolla ei ammatinvalinnassa ole ollut epäselvyyksiä. Jarkko on osallistunut tilan töihin pienestä saakka ja oma tila ja osuus yhtymästä, pitää mielen maatilan töissä. Traktori Karkon veturina on Fendt 930 Vario.

Perinteiset viljavaunut ovat olleet pienet ja niiden takaylitys on usein lyhyt. Viljaa siiloon kipatessa ensin ei ole tullut mitään ja kun lasti lähtee liikkeelle, on koko kuorma humahtunut kerralla alas. Kerralla iso määrä viljaa on tunkenut joka paikkaan, yleensä myös siilon reunan yli etupuolelle lattialle. Jotta ylimääräiseltä pölyltä ja siivoustyöltä vältytään, voidaan perävaunuun tehdä parannuksia.

Suittiolla on nyt toista puintikautta telakone, joka kulkee pehmeästi pellolla. Toki edellisen puimurin 1050 milliä leveät renkaatkin olivat mukavat pellolla, kun leveys toi vakautta. Maantiellä leveät renkaat eivät olleet kovinkaan mukavat.

Claasin telat mukautavat maastoon, jolloin puimuri etenee tasaisesti pellon epätasaisuuksista huolimatta.

Kolme akselia on hyvä, jolloin kuormaa kannetaan tukevasti. Edestä ja takaa ohjautuvat akselit kuljettavat perävaunun traktorin jälkiä paremmin kuin perinteiset vanhat kaksiakseliset vaunut.

Lue seuraavaksi