Uutiset

Yleinen

Kaiteenalusleikkurilla tienvarret siistiksi

Keravalainen Koneurakointi M. Ahokas Oy hankki keväällä uuden Dondi-kaiteenalusleikkurin. Elokuun puolivälissä tällä meillä vielä melko uuden tyyppisellä laitteella oli tunteja takana jo yli 300. Kaiteenalusleikkuri kulkee etunenässä, kun Ahokkaan piennarleikkuupartio suorittaa niittohommia pääkaupungin pohjoispuolen valtaväylillä. Tienvarsileikkuuta tehdään kesäaikana parhaimmillaan kuudenkin koneen voimin kerralla ja pääsääntöisesti yöaikaan.

Koneurakointi M. Ahokas Oy:n piennarleikkuupartio työssään Helsinki-Tampere -moottoritien varrella kärjessä Dondi-kaiteenalusleikkuri.

Koneurakointi M. Ahokkaan Mikko Ahokas kertoo aloittaneensa traktoriurakoinnin toiminimellä vuonna 2000. Osakeyhtiömuotoon yritys siirtyi vuonna 2014. Tänä päivänä Ahokkaan palveluksessa on 16 henkeä. Porukka koostuu koneenkuljettajista, joista pari kaveria hoitaa traktorinajon ohella koneiden remonttihommia. Suuremmat remontit ja huollot teetetään Askolassa toimivassa Askolan Koneessa, jonka palvelua Mikko vuolaasti kehuu. ”Turhaan en heitä kehu. Palvelu on hyvää ja joustavaa. Näissä meidän hommissa kun sattuu ja tapahtuu mitä vain ja mitä kummallisimpiin aikoihin”, sanoo Mikko Ahokas. Hän sanoo itsekin osallistuvansa ajoon mahdollisuuksien mukaan. Mielellään hän istuisi enemmänkin traktorin hytissä, mutta aina tuntuu olevan vain liikaa muita hommia.

Mikko Ahokas vierellään Suomen ensimmäinen Dondi GRM 60 -kaiteenalusleikkuri. Peruskoneena on John Deere 6930 Premium.

Tienvarsileikkuu on yrityksen kesäajan suurin työllistäjä. Vantaan Destian viheralueiden hoitourakka pitää porukan kiireisenä toukokuusta aina syyskuun loppuun asti. Alue ulottuu Etelä-Järvenpäästä Helsingin pohjoisrajalle ja vaakasuunnassa Vuosaaresta Vihdintielle. Työ tehdään traktorin ja pyöräkuormaajan perään tai eteen kiinnitetyillä kelamurskaimilla. Murskaimet ovat kaikki työleveydeltään yli 2,4 metrisiä, ja niitä on käytössä kahdeksan kappaletta. Traktoreita on kuusi, pääosin John Deere -merkkisiä, ja pyöräkuormaajia neljä. Traktorien käyttöikä on noin 10000 tuntia ja kelamurskaimet vaihdetaan kolmesta viiteen vuoden välein. Pääväylillä operoitaessa ajaa murskainryhmän takana aina yrityksen oma törmäyssuoja-auto varoittamassa muita tien käyttäjiä edessä olevasta työmaasta. Mikko Ahokas muistuttaakin näin tilaisuuden tullen kaikkia autoilijoita huomioimaan tien varsilla liikkuvat työkoneet. ”Pieni kaasujalan kevennys ja reilun etäisyyden jättö ohitettavaan työkoneryhmään ei varmaankaan hidasta kenenkään menoa”, tuumaa hän.
Muita kesäajan hommia ovat muun muassa puistojen ja istutusten kastelut sekä kuorikatteen käsittelytyöt, mitä varten yrityksessä on yksi Valtra Forest metsävarusteinen traktori. Pyöräkuormaajilla ja traktoreilla tehdyn piennarleikkuun ohella Ahokkaalla on myös muutama trimmeripartio, jotka hoitavat pääväylien pientareita kohteissa, joihin ei suurilla koneilla pääse tai joissa niillä ei pysty ajamaan. Kuluvana syksynä niittohommiin tulee vielä yksi Lännen runko-ohjattu kone, joka varustetaan kelamurskaimella.

Talvella lunta päin
Koneurakointi Ahokkaan talvityöt ovat tyypillisiä auraus- ja hiekoitushommia. Yrityksen koneet hoitavat tällöin Vantaan Destian, Keravan kaupungin, ISS:n ja Lassila & Tikanojan talvikunnossapitotehtäviä kuten lumen aurausta, hiekoitusta, lumen poiskuljetuksia, polanteen jyrsintää sekä harjauksia.  Keväisin traktorit pitää liikkeellä katujen harjaukset ja pesut. Kyseiseen hommaan on myös muutama nimenomainen kone. Kaksi Bucher CityCat 5000 -imulakaisuautoa liikkuvat keväisin lähes yötä päivää muiden harjakoneiden apuna. Kesäaikaankin Bucherit liikkuvat paljon harjaushommissa taajama-alueilla.

Kaiteenalustat siistiksi

Kaiteenalusleikkurin normaali ajoasento. Molemmat leikkuulautaset väistävät vuorollaan tolppaa siihen törmätessään. Lautaset palautuvat normaaliin asentoon jousivoimalla tolpan ohituksen jälkeen. Näin leikkuujälki on kunnollista.

Moottoriteiden lisääntymisen myötä meillä myös kaiteiden määrä on kasvanut. Kaiteita on lähes aina liittymien kohdilla sekä jyrkkien tienreunojen ja siltojen kohdilla. Ruoho kasvaa kuitenkin aina, oli sitten kaidetta tai ei, ja se on leikattava. Keski-Euroopan teillä on kaiteenalusleikkureita nähty jo pitkään. Viime aikoina niitä on alkanut näkyä myös täällä Pohjolassa juuri kaiteiden lisääntyessä ja kunnossapitokriteerien kasvaessa. Koneurakointi Ahokkaan kesäajan viheralueiden hoitourakka tarkoittaa vähintään kahta pientareiden leikkuuajoa kaudessa, joten leikattavaa kaiteenalustaakin riittää lähes loputtomasti. Muutamien kokeilujen jälkeen Mikko Ahokas päätyi italialaiseen Dondi-kaiteenalusleikkuriin. Ylihärmäläinen Tapio Pirttinen Oy maahantuo ja jälleenmyy Dondit Suomeen. Nyt Ahokkaan käytössä oleva Dondi GMR 60 Spider on ensimmäinen maassamme ja kokemukset ovat hyviä. Laite on ammattikäyttöön riittävän vankkatekoinen. Se painaa 1500 kiloa, joten aivan pienellä traktorilla sen käyttö ei onnistu. Tapio Pirttinen sanoo, että vähintään 4,5 tonnin painoinen traktori teholtaan 62-80 kilowattia (85-110 hv) olisi sopiva peruskoneeksi. Leikkuri voidaan kiinnittää joko traktorin etu- tai takapään kolmipistekiinnikkeisiin. Dondissa on oma hydrauliikkakoneikko, jota pyöritetään traktorin voimanulosottoakselilla. Pyöritysnopeus on 1000 kierrosta minuutissa. Leikkurin oman hydrauliikkakoneikon myötä sitä hallitaan myös omalla ohjaamoon sijoitetulla ohjauspaneelilla. Ohjauspaneeli näyttää yksinkertaiselta, mutta se kätkee sisälleen runsaasti toimintoja. Kaiteenalusleikkurilla voidaan leikata nimensä mukaisesti ruohoa kaiteen alta. Hommahan olisi helppoa, jos kaiteet leijuisivat ilmassa. Kaiteiden pystytolpat muodostavatkin asian ongelman, jos näin voi sanoa. Jokainen tolppa on kierrettävä, ja kuitenkin myös jokaisen tolpan juuri siistittävä sitä vahingoittamatta. Lisäksi tien varret ovat pullollaan liikennemerkkejä ja muita opasteita. Myös niiden alustat on siistittävä.

Kaiteenalusleikkurin hallinta tapahtuu sen omalla ohjauspaneelilla. Toimintoja on paljon ja niitä tarvitaan koko ajan ajon aikana.

Dondi-leikkuria tulee pystyä liikuttamaan ajon aikana lähes akrobaatin tavoin. Leikkuri koostuu kahdesta leikkuupäästä joita voidaan liikuttaa erikseen toisesta riippumatta. Pientareen kaltevuuden mukaan voidaan säätää leikkuupäiden kulmia maahan nähden. Korkeussäädön avulla pidetään leikkuuterät sopivalla korkeudella. Sivusiirron avulla voidaan molempia leikkuupäitä säätää sivusuunnassa. Liikennemerkit ja muut tolpat täytyy pystyä ohittamaan ilman, että traktoria tarvitsee joka kerta peruuttaa. Liikennemerkkien kohdalla toinen leikkuupää nostetaan ylös tai tarpeen tullen käännetään kokonaan pois sivulta. Jokainen ruohoa leikannut on varmasti aina hieman kironnut mielessään puuta kiertäessään. Dondi tekee sen useita kertoja minuutissa, siis kiertää tolppaa, eikä siinä kiroaminen auta. Äkkiseltään helpon tuntuinen työ vaatii kuitenkin melkoisesti keskittymiskykyä, jotta laitteet säilyvät ehjänä, tolppaa kun tulee loputtomasti vastaan ja jokainen on kierrettävä. Valmistajan ilmoittama työskentelyvauhti on 0,8-2,5 kilometriä tunnissa, ja näin todellakin on. Suuremmassa nopeudessa tulee varmasti laiterikkoja kuljettajan tarkkaavaisuudesta huolimatta.

Leikkuulautasen halkaisija on 800 millimetriä. Teriä on kaksi kussakin lautasessa. Keskellä on teräksinen kuppi suojaamassa teräakselia.

Leikkuu tapahtuu kahdella hydrauliikkakäyttöisellä kaksiteräisellä tasoleikkurilla. Leikkuulautasen halkaisija on 800 millimetriä ja teräakselin alla teräksinen kuppi, joka suojelee leikkuupöytää maakosketuksilta. Lautaset niin sanotusti kelluvat eli pääsevät joustamaan ylöspäin. Ajossa leikkuulautaset ovat ylhäältä katsottuna hieman limittäin kiinni toisissaan, jolloin leikkuuleveys on 1,5 metriä, ja esteen tullessa eteen lautaset väistävät sitä ja palautuvat jousen voimasta takaisin kiinni toisiinsa. Näin leikkuujäljestä tulee tasaista ilman ”laikkuja”. Pystytolpan väistäminen tapahtuu sitä päin ajaen jolloin lautanen kääntyy sivulle ”puskuvoimasta”. Mitään manuaalista toimintoa ei tähän väistöön ole. Sen vuoksi ajonopeus leikkuun aikana on pidettävä alhaisena, jotta lautaset eivät rikkoonnu. Vaikka tolppien väistöä ei ohjata manuaalisesti, riittää leikkuupäiden hallinnassa silti jatkuvaa säätöä. Kaiteiden tolpat eivät ole aina samassa linjassa, pientareella on muita esteitä kuten liikennemerkkejä tai opasteita ja maanpinnan muotokin vaihtelee melkoisesti. Kaikki nämä hidastavat menoa ja vaativat kuljettajalta erityistä kärsivällisyyttä.

Kesäilta kehäkolmosella. Ulompi leikkuuvarsi voidaan nostaa ylös ja kääntää kokonaan pois sivulta esimerkiksi kohdattaessa korkea liikennemerkki tai valopylväs. Traktorin ei tarvitse tämän johdosta juurikaan peruutella.

Yön sankarit
Koneurakointi M. Ahokkaan kesäajan viheralueiden hoitoa tehdään pääosin yöaikaan. Kelamurskainkolonna aloittaa työt iltakuudelta ja vuoro päättyy aamukuudelta. Tämä siksi, että pääkaupunkiseudun liikenne on päiväaikaan niin vilkasta, että työkoneiden kanssa siellä seassa toimiminen on mahdotonta. ”Meillä on muutama kone, jotka leikkaavat päiväaikaan, mutta muutoin leikkuu tapahtuu yöllä”, sanoo Mikko Ahokas. Piennarleikkuussa leikataan yhdeksän metrin kaistaa ja koneita on tällöin useita peräkkäin. Yleensä kärjessä ajaa Dondi-kaiteenalusleikkurilla varustettu traktori. Monet ilta- tai yöaikaan Vantaan ympäristön pääväylillä kulkeneet ovat varmasti tämän niittopartion nähneetkin.

Lue seuraavaksi