Uutiset

Yleinen

Kahta en vaihda, Valtra ja…

Pukkilalaisen Tieruusu Oy:n Sami Lindgren ei näe tarvetta merkin vaihtoon. Kotimaiset Valtra-traktorit ovat palvelleet moitteettomasti jo vuosikausia, joten merkissä pysytään jatkossakin. Keväällä taloon tullut uusi Valtra T234 sulautuu hyvin talon muiden traktoreiden joukkoon. Tuore T234 on yrityksen historian kuudestoista Valmet/Valtra-traktori ja se oli ollut jutun teon hetkellä alkukesän aikaan jo paljon lanaushommissa, mutta varsinainen urakka sille alkaa talven lumitöissä.

Sami Lindgren johtaa tässä joukkojaan ja heinää kaatuu vauhdikkaasti. Niittohommatkin ovat nykyään ryhmätyötä.

Tieruusun toiminta alkoi Pukkilassa toiminimellä kymmenen vuotta sitten. Osakeyhtiömuotoon toiminta vaihtui vuonna 2009. Sami Lindgrenin käynnistämä toiminta oli ja on edelleen hyvin traktorivetoista urakointia. Kesäisin hoidetaan tienvarsien niittoa pääosin viiden traktorin voimin ja talvella lumenaurauksia ja poiskuljetuksia. Valtra-traktoreita on yrityksellä tämän uusimman hankinnan myötä jo kymmenkunta. Kesällä töitä hoidetaan Valtra T162 Versulla, N163:lla, T163:lla, T202 Directillä ja 8450:llä.

Neuvonpito käynnissä E18-moottoritien keskikaistalla. Tieruusulla on hoidettavaa nelikaistaista tietä Kalkkirannasta Kotkaan yhteensä 94 kilometriä. Etuleikkuri helpottaa hommaa oleellisesti.

Kaikki koneet on varustettu tienvarsileikkuuta varten kelamurskaimilla. Käytössä on italialaisia Cabe– ja hollantilaisia Perfekt -murskaimia traktorin taakse asennettuna. Työleveys on kaksi ja puoli metriä. Yksi traktoreista on varustettu takamurskaimen lisäksi kolmen metrin italialaisella Maschio-etumurskaimella. Työlaitteet tulevat osin ulkomailta, mutta peruskoneet ovat vankasti kotimaista valmistetta. Kuten alussa jo todettiin, on juuri palvelukseen astunut uusi Valtra T234 Tieruusun historian kuudestoista Valtra-nimen alla ”pörräävä” laite. ”Muitakin merkkejä on tullut matkan aikana kokeiltua, mutta jotenkin vain tämä kotimainen on sopinut hyvin meidän toimintaamme”, toteaa Sami Lindgren. Kiitosta Sami antaa myös Valtran myynnille ja jälkimarkkinoinnille. ”Hyvin on saatu asiat aina hoidettua ja koneet ovat olleet aina silloin iskussa, kun niitä on todella tarvittu”, jatkaa hän.
Valtra-traktoreiden lisäksi konearsenaaliin kuuluu myös tietenkin Valmet 911 -harvesteri, joka on varustettu Slagkraft-raivauspäällä vesakoiden tienvarsileikkuuta varten. Löytyypähän Pukkilan kotivarikolta vielä Valmet 903 ja A93 -mallit, joten hyvin kotimaisin hevosvoimin puskee Tieruusu eteenpäin. Traktorinkuljettajia yrityksellä on kahdeksan ja kesäaikaan se työllistää myös jonkin verran alihankkijoita.

Lumelle ja soralle kyytiä

Uusi Valtra on varustettu etunostolaitteella. Talvella käytettävän Starkin U-auran kytkeminen on helppoa nykyaikaisten hydrauliikkaliittimienkin ansiosta. Samat helppokäyttöiset pikaliittimet löytyvät myös takapäästä.

Uusi Valtra T234 on varusteltu pitkälti meidän toiveidemme mukaisesti, jotta se soveltuisi parhaalla mahdollisella tavalla moniin erilaisiin tehtäviimme”, sanoo Lindgren. Koneessa on muun muassa helppokäyttöisillä hydrauliikan pikaliittimillä varustettu etunostolaite. Samat pikaliittimet löytyvät myös koneen takapäästä. Sorateitä lanataan Jykevän takalanalla ja talviaikana eteen kiinnitetään Starkin U-aura, joka Lindgrenin mielestä on erittäin monitoiminen ja tehokas työlaite. ”Tässä melkein jo odottaa talvea, että pääsee uudella yhdistelmällä tekemään lumihommia”, sanoo paljon itsekin konetta ajava Sami innoissaan.

Tienvartta riittää

Tieruusun traktoripataljoona on vaikuttava näky. Tässä käynnissä moottoritien keskikaistan niitto Porvoon maisemissa. Vilkas liikenne asettaa omat vaatimukset. Autoilijoiden huomaavaisuutta peräänkuulutetaan.

Kesäaikoina Tieruusu operoi Porvoon Destian suurimpana aliurakoitsijana hoidellen alueen tienvarsiniittoa. Leikattavaa tienreunaa on yhteensä 1280 kilometriä sisältäen niin pää- ja pyörä- sekä moottoritietä. Alueen halkaisee vilkasliikenteinen, nyt jo Haminaan asti johtava E18-moottoritie eli valtatie 7. Tieruusun vastuualue alkaa Kalkkirannasta ja päättyy Kotkaan, joten hoidettavaa nelikaistaista väylää on 94 kilometriä. Lisäksi urakkaan kuuluvat myös alueen muut ”pikkutiet” Myrskylästä merelle asti. Käytössä ovat edellä mainitut Valtrat takamurskaimineen niittohommissa sekä leikkuupäällä varustettu Valmet-harvesteri vesakon raivuussa. Kaikki kohteet, ja etenkin moottoritien keskikaistat, leikataan vähintään kaksi kertaa vuodessa. Niittosesonki alkaa toukokuun lopussa jatkuen elokuun loppuun. Vesakon raivaus jatkuu syyskuun loppuun ja joskus pidempäänkin, keleistä riippuen. Tieruusulla on konevarikko Porvoossa, Destian entisissä toimitiloissa. ”Näin olemme mahdollisimman lähellä työmaita”, sanoo Lindgren. Pukkilassa niin sanotulla kotivarikolla on myös aina koneita valmiina lähtöön. Talviaikana tehdään lumitöitä Porvoon Destian aliurakoitsijana kesäajan tavoin. Lumelle annetaan kyytiä neljän traktorin ja kahden kuorma-auton voimin. Lisäksi talven aikana hoidetaan kaikki Porvoon Kilpilahdessa toimivan Borealis Polymers Oy:n teollisuusalueen lumityöt. ”Siellä on talvella jatkuvasti neljä traktoriyksikköä toimessaan. Kesäisin vastaamme myös Borealiksen viheralueiden ja kiinteistöalueiden kunnossapidosta”, sanoo Sami Lindgren.

Malttia matkaan tekoon

Destian Porvoon alueen työkohdevastaava Kari Melto toimii Tieruusu Oy:n yhteyshenkilönä. Tieruusu on alueen suurin aliurakoitsija kesän niittohommissa ja talven lumitöissä.

Näin kehottaa Destian Porvoon alueen työkohdevastaava Kari Melto. Tieruusun ”rykmentin” yhteysmiehenä Kari on paljon työkohteissa, kun tienvarsileikkuuta suoritetaan. Hän muistuttaa autoilijoita huomioimaan ajoradan reunalla liikkuvat työkoneet. ”Vaikka leikkuu tapahtuu pientareella ja traktorit ovat kokonaan pois ajoradalta, aiheuttaa ohikiitävä liikenne silloin tällöin ylimääräisiä sydämentykytyksiä”, sanoo Kari Melto. Tänä päivänä työmaista on hyvät ennakkovaroitukset ja moottoritiellä törmäyssuoja on pakollinen. Varsin läheltä autoilijat kuitenkin tällaisen koneletkan usein ohittavat ja etenkin suurella nopeudella. Hän kehottaakin tienkäyttäjiä lukemaan muuttuvia opasteita ja huomioimaan enemmän tiealueilla työskenteleviä koneita ja jalkamiehiäkin. ”Jalka pois kaasulta ja ohitukset hieman etäämmältä, niin kaikkien turvallisuus paranee”, valistaa Kari.
Kari Melto vastaa Destian Porvoon alueen kunnossapitotöistä, johon kuuluu muutakin kuin tienvarsileikkuut. Muun muassa moottoritien tunnelit huolletaan kolmen kuukauden välein. Myös Tieruusu osallistuu näihin operaatioihin suorittamalla tunnelien harjaukset. Destialla ei ole omia koneita näihin kunnossapitotöihin, vaan tehtäviin käytetään alihankkijoita niin kesä- kuin talviaikana. Tieruusu on hoitanut alueita jo pitkään ja uusi, viisi vuotta kestävä urakkasopimus alueen hoidosta solmittiin tieyhtiön kanssa lokakuussa 2015. Kari Melto on erittäin tyytyväinen Tieruusun toimintaan ja hän nostaa hattua Samin paneutumiselle asiaan. Koneet ovat nykyaikaisia ja aina toimintakuntoisia, kun on työn aika.

Toistakaan en vaihda

Valtra-traktoreiden lisäksi Tieruusulla on käytössä myös paljon vain Husqvarnan pienkoneita. Etumurskaimella ja dieselmoottorilla varustettu PT26D on täysverinen ammattikone. Näillä hoidetaan keskikaistojen leikkuuta paikoissa, joihin ei isoilla koneilla pääse.

Valtran lisäksi Tieruusun kalustoon kuuluu runsas määrä Husqvarna-pienkoneita. On leikkureita, kelamurskaimia ja trimmereitä viheralueiden hoitoon, yhteensä reilut parikymmentä kappaletta. Moottoritien keskikaistojen leikkuuseen käytetään isojen traktoreiden lisäksi Husqvarnan dieselmoottorilla varustettuja murskaimia. ”Niitä meillä on kolme kappaletta ja ne tuntuvat olevan vahvoja laitteita, kun ruohoa ja heinikkoa murskataan työkseen. Tuskinpa tarvitsee merkkiä vaihtaa tässäkään kokoluokassa”, sanoo Sami Lindgren.

Tieruusun työt ovat murusina tiepiirin alueella, joten kulkemista ei voi välttää. Sami kiitteleekin perheen osuutta jaksamiseen. Vaimo Tanja huolehtii kodista ja kuusipäisestä lapsikatraasta, kun isäntä on tien päällä ja useinkin tien syrjällä. ”Vielä eivät perheen lapset pääse osallistumaan yrityksen töihin ikänsä puolesta, mutta traktorit saavat jo kyytiä kotinurkissa. Kyllä niistä kuskeja tulee”, päättää Lindgren.

Tieruusu Oy:n uusi Valtra T234 Pukkilan kotimaisemissa. Sami Lindgren hoitaa yrityksen lisäksi myös vilkasta suurperhettä. Kaikki lapset eivät edes ehtineet kuvaan.

Lue seuraavaksi