Junkkarilta uusi 7-metrinen kylvölannoitin

Seppo Pentti

Siementen ja apulannan liikuttamiseen on monenlaista tekniikkaa. Vallitseva menetelmä leveissä kylvökoneissa ja kylvölannoittimissa on pneuma eli puhallin, joka puhaltaa siemenet ja lannoitteet putkia pitkin vantaille. Junkkarin kylvökoneessa tätä jalostettua viskamenetelmää ei haluttu käyttää, kun tarjolla on toimiva mekaaninen jako jokaiseen vantaaseen.

Junkkarin uutuus on W700-kylvölannoitin. Työleveyttä on seitsemän metriä ja lohkoja on kaksi. Syöttö on mekaaninen. Levittimen siipisäiliöissä lannoite on takana ja siemen on edessä. Säilössä siemen on takana ja lannoite kuljetetaan ruuvilla siemensäiliön läpi taakse laatikkoon, mistä siemen valuu alas siipisäiliöihin.

– Halusimme uuden kylvökoneen, jotta Junkkarilla olisi tarjolla Suomeen ja maailmalle laaja valikoima kylvökoneita, Junkkarin toimitusjohtaja Harri Hytönen aloittaa. Junkkarin 3- ja 4-metriset koneet toimivat hyvin, mutta moni asiakas haluaa enemmän työleveyttä. Leveiden koneiden markkina on kasvamassa. Pneumatiikkakin kävi mielessä, mutta siitä käyttäjä ei saa kuitenkaan merkittävää lisäarvoa. Joskus käy jopa päinvastoin, kun traktori pitää uusia, jotta saadaan lisää tarvittavaa tuottoa hydrauliikkaan. Mekaanisella syötöllä saadaan minimoitua voimantarvetta ja vetokoneen kierroksia ei tarvitse pitää jatkuvasti kohtuuttoman suurina.

Lähtökohta kun oli kylvökone, missä siemenet ja lannoitteet siirretään mekaanisesti ruuveilla syöttölaitteille ja vetokoneelle ei aseteta muita vaatimuksia, kuin riittävä vetoteho.

Siemensäiliön läpi kulkee kaksi ruuvia. Alempi ruuvi vie lannoitetta pohjalta taakse välilaatikkoon ja ylempi tuo sen ylimääräisen takaisin säiliöön, mitä ei kylvössä tarvita.

– Pneumakoneiden valmistajia on paljon ja pneumaa asennetaan kolmimetrisiin koneisiinkin. Yleisin se on toki kuusimetrisissä laitteissa. Pneuman sijaan valittiin kuitenkin koeteltua tekniikkaa, jonka tunnemme ja joka on tuttua käyttäjille, Harri toistaa. Jos tavaraa ei vantaasta tule tai jos ratas tai akseli ei pyöri, syytä siihen voi hakea kuka vain. Siihen ei tarvita elektroniikkainsinööriä. 

Siirtotekniikkaa

– Kun uutuutta lähdettiin suunnittelemaan, annettiin kohtuullisen tiukka aikataulu. Tällöin saatiin karsittua ylimääräistä jumppaa erikoisuuksien tiimoilta ja keskityttiin vain tähän yhteen tuotteeseen ja sen rakenteisiin, Harri muistelee. 

Ruuvien käyttäytymistä oli toki tutkittu jo aiemmin ja seurattu, miten ne pitävät syöttölaitteet täynnä erilaisissa tilanteissa. Toisin kuin puhallin, ruuvit kuljettavat vakiomäärän tavaraa eteenpäin. Ylimääräiset siemenet ja lannoitteet jatkavat kiertoa levittimen päällä siipisäiliöissä. Molemmista säiliöstä levittimelle on omat ruuvit, joissa on oma kierto. Ruuvit eivät turhaan murskaa tavaraa, kun väylät ovat väljät, Harri lupaa. Se on testattu myös käytännön työssä. 

Kaikki syöttölaitteet ovat käsillä ja niiden kunto nähdään silmäyksellä. Jos sattuu haveri ja jotain joudutaan korjaamaan, on työ helppo tehdä. Molempien lohkojen päissä ovat tutut portaattomat liukuvivulliset säädöt syötöille. Ne ohjaavat 7-metrisessä kylvökoneessa 44 syöttölaitetta siemenelle ja lannoitteelle.

– Tavaraa toki siirretään, muttei se pakkaa mihinkään nurkkiin, kun ruuvit kuljettavat ylimääräistä tavaraa pois. Syöttölaitteilla tavaraa pitää olla riittävästi, jotta halutut määrät täyttyvät. Antureilla valvotaan, että siementä ja lannoitetta on riittävästi, mutta antureilla on ainoastaan informaatiota tuottava arvo. Ne eivät vaikuta syöttöön.

Poikkeuksellisesti seitsemän 

Junkkarin levein malli oli aiemmin nelimetrinen. Leveämpi työleveys piti saada ja kuutta metriä hieman tavoiteltiin. Samalla tuli seitsemän metriä, mikä on poikkeus markkinoilla. Seitsemän on kuitenkin merkittävästi enemmän kuin kuusi. Tavoiteltuun 3*4 metrin kuljetusleveysikkunaan 3,5-metriset puoliskot sopivat nätisti. Kolmen metrin kuljetusleveys on maksimi Saksassa.

Säiliöt ovat koneen päällä pitkittäin. Siirtoruuvilla siirretään lannoite vaakaruuveilla taakse ja torvia pitkin vaakaruuveilla edelleen koko työleveydeltä sivulle. Siemenvilja putoaa torvia pitkin syöttölaatikkoon, missä on vastaavat vaakaruuvit. Syöttölaitteet ja vantaat ovat normaalit ja levitystasaisuus on yhtä tarkka kuin perinteisillä hinattavilla. Kyseinen laite on varustettu Junkkarin kaksoiskiekkovantailla.

Kuljetusasennossa keskiosan pyörät jäävät kuljetuspyöriksi. Tarvittaessa akselille saadaan jarrut, jolloin koko akseli jarruttaa. Yhdistelmä muokkaimella painaa karvan alle 9 tonnia. 

– Laite on suhteellisen kevyt vetää, kun ylimääräistä vastusta ei tule toisesta vantaasta. Jyräpyörästö toimii kuljetuspyörästönä. Toisten vantaiden lisäksi edessä voi olla muokkauskalustoa, kuten lautaset. Suomessa niitä ei välttämättä haluta, kun kylvömuokkausta tehdään muuten, myyntipäällikkö Teemu Nyrhilä toteaa. Kun muokkaus tehdään etukäteen maalajien vaihdellessa haluttuun hienouteen saakka, pääsee kylvötyössä aavistuksen kevyemmällä kalustolla. 

– Laite voidaan varustella asiakkaan toiveiden mukaan, mutta pääsääntöisesti vientikoneisiin menee muokkaimia enemmän ja Suomeen vähemmän, vientipäällikkö Toni Ruokoja kertoo. 

Kylvöasentoon, kuljetusasentoon

Joka tapauksessa, kun vetotehoa on riittävästi ja hydrauliikasta saadaan tuottoa 20 litraa minuutissa, koneella pääsee kylvämään. Kylvö alkaa viiveettä, kun molemmilla lohkoilla on oma voimansiirtonsa. Kylvössä käyttövoima otetaan jyräpyöriltä vaihteiston kautta, jolloin ajonopeus ohjaa ruuvien pyörimistä. Kun vantaat ovat alhaalla ja kone liikkuu eteenpäin, syöttölaitteet pyörivät, kuten perinteisissä pienemmissä koneissa. Molemmissa lohkoissa on oma voimansiirto ja säätö siemen- ja lannoitepuolelle.

Kylvöasentoon laitettaessa lasketaan siipisäiliöt hydraulisesti alas. Hydrauliikalla pyöritetään siemenet ja lannoitteet siipisäilöihin. Siipisäiliöiden täyttö edellyttää aikaa noin 45 sekuntia, kun ruuvit ovat kuljettaneet siemenet ja lannoitteet valmiiksi ja kylvö voi alkaa. Veto syöttöön tulee sakarakytkimen kautta halutussa kohdassa, jolloin kylvön aloitus on tarkka. 

Kiertokoe tehdään molemmille puolille erikseen. Kylvömäärä säädetään portaattomasti kuten muissakin Junkkarin koneissa. Laatikko kiertokokeelle kulkee koneessa mukana. Perinteiseen Junkkarin vantaaseen voidaan lisätä myös piensiemen. Lannoitteiden jako on alempana edessä ja siemenputki valuttaa siemenet samaan putkeen, jos vantaita on vain yhdet.

Uuden koneen suunnitteluun on panostettu tutkimustyötä, miten spiraalien pitää pyöriä ja mihin kohtaan ne pitää sijoittaa, jotta tavara liikkuu oikein. Myös anturointia mietittiin tarkkaan. Kun spiraalit ovat sopivan väljät ja toimivat, vaatii niiden pyörittäminen vain vähän voimaa. 

– Asiakkaat ovat Suomessa päätyneet pääasiassa yhdistettyyn siemen- ja lannoitevantaaseen, mutta esimerkiksi Norjaan ja Japaniin toimitetaan edelleen koneet kaksilla vantailla, kertoo vientipäällikkö Toni Ruokoja. Toiset vantaat tuovat hintaa lisää ja myös vetovastus kasvaa.

Kun kylvötyö on valmis ja pellolta lähdetään pois, syöttö katkeaa vantaiden noston yhteydessä. Pääsäiliön syöttö suljetaan, jolloin siipiin ei virtaa lisää siemeniä eikä lannoitteita. Ruuveja voi pyörittää ohjaimen kautta, jolloin siipisäiliöt tyhjenevät. Jos vaihdetaan siementä tai kone halutaan puhdistaa, lohkot nostetaan pystyyn, jolloin tavara valuu päätyyn ja siemenet poistetaan avattavasta päätyluukusta perinteisesti maahan pressun päälle. Ilmapillillä saadaan laatikot lopulta puhallettua kokonaan puhtaaksi.

Vaikka vantaisiin tavara siirtyy haitariputkia pitkin, haitarit tärisevät kuitenkin niin, ettei niihin jää tavaraa.

– Syitä miksi emme halunneet puhallinta, on myös laitteiston vakaus, Harri pohtii. Mekaaninen siirto on toimintavarma ja kuka tahansa pystyy päättelemään, missä on ongelma, jos laitteeseen tulee jokin vika. Tämä tekniikka on käytössä ja tuttua. Lisäksi mekaanisella syötöllä oleva on edullisempi asiakkaalle kuin vastaava pneumakone. Tarvittaessa Junkkarin uutuudesta saadaan kuusimetrinen, jos joku sellaisen haluaa. 

Tällä kylvökoneella onnistuu tarvittaessa myös täsmäviljely. Positiivista on se, että mekaanisessa levityksessä määrät eivät muutu riveittäin yksiä vantaita sulkemalla ja aukomalla, koska jokaiselle riville on oma annostelu.

Työteknisesti toimiva

Pienellä koneella lohkoa pitää kiertää useampi kerta ennen kuin päiste on ajettu. Kun leveyttä on seitsemän metriä, päisteet saadaan kahdella ajokerralla. Kulmistakin päästään nopeasti pois. Kun molemmilla lohkoilla on oma voimansiirto, syöttö säätyy automaattisesti isommalle ulkokaarteessa ja tällöin kylvös on tasaisempi. Vantaat ylhäällä päisteessä kone kääntyy käytännössä paikallaan.

– Uutuutta tehdään rajoitetusti ensi kaudelle, kun koneesta valmistuu 0-sarja. Satokaudelle 2019 uudelle mallille odotetaan runsaasti kiinnostusta. Haluamme kertoa asiakkaille etenkin pienemmästä tehon tarpeesta, edullisemmista käyttökustannuksista ja luotettavasta rakenteesta, Harri päättää.

www.junkkari.fi

www.hankkija.fi