Huollossa on töitä

Seppo Pentti

Olen kirjoittanut monta kertaa aiemminkin työvoimapulasta, mikä on edessä traktorihuolloissa mutta sama haaste on edessä koko raskaskonehuolloissa laajemminkin. Siis ongelma ei ole kirjoittamisesta huolimatta helpottunut, mutta olisiko se vielä pahempi, jollei kirjoittaisi? Moni asian on jo tiedostanut, mutta asiaa ei ehkä ole vielä alettu terhakkaasti hoitamaan. Kohta viimeinen hetki on mennyt ohitse ja edessä on krooninen tekijäpula. Miten ongelmaa edes pitäisi hoitaa?

Etenkin traktoripuolella kalusto, mikä on käytössä, on vähitellen vanhenemassa. Tämä lisää huoltojen tarvetta ja samalla huoltojen yhteydessä tehdään yhä useammin myös korjausta. Korjausta vanhan kaluston kanssa tulee joka tapauksessa.

Vanhemman kaluston korjauksessa selvitään monesti kotikonsteinkin, kun tekniikka ei ole monimutkaista. Mekaaninen purkaminen onnistuu monesti perustyökaluilla, mutta yleensä purkaminenkin onnistuu paremmin oikeilla, tarkoitukseen suunnitelluilla työkaluilla. Yleensä kasaaminen on haastavampaa ja siihen tarvitaan enemmän ammattitaitoa, tietoa asennusjärjestyksistä ja momenteista. Ammattitaitoa siis tarvitaan, jotta saadaan koneet jälleen toimimaan.

Vanhojen koneiden sähköjen kanssa selviää monesti perinteisellä tekniikalla, kun on vain taito lukea, kulkeeko sähkö vai ei. Maadoitusviat ovat toki joskus hankalia löytää, kuten suojakuoresta kuluneet ja runkoon satunnaisesti kiinniottavat johdotkin. Jossain vaiheessa pääsee helpommalla, kun vaihtaa johdon tai johdot.

Uudempien koneiden sähköjen kanssa tarvitaan sitten jo lukijaa, mikä tunnistaa vian tai antaa ainakin listan paikoista, mistä vikaa ensimmäisenä kannattaa lähteä etsimään. Vikakoodilukijat ovat merkkikohtaisia, mutta markkinoilla on myös ”yleismalleja”. Sähköpuolen haasteena on myös traktorin toimintojen ohjaaminen ja optimointi, jolloin halutut ominaisuudet saadaan lukijatyökalulla käyttöön tai niitä voidaan ohjata kuljettajan haluamiksi.

Kyse kattavasta huoltoverkostossa ei toki ole pelkästään traktorikalustosta, vaan huollettavaa on monessa muussakin työkoneessa, kun sähköt lisääntyvät niissäkin.

Kannusta alalle

Jos jälkikasvuna on korjaustaitoista ja -haluista nuorisoa, jolla on mielellään kiinnostusta alaan, voisin suositella kouluttautumista asentajaksi. Osaavalle kaverille on nimittäin taatusti töitä tarjolla ja useimmiten työpaikan pääsee jopa valitsemaan, jos taitoa on riittävästi. Monella huoltoyrityksellä on nimittäin pula osaavista asentajista eikä työttömyys ole ensimmäisenä näköpiirissä tuolla alalla.

Taitojen ja oman halun mukaan tarjolla on tulevaisuudessa myös paikkoja yrittäjänä. Yrittäjiä jää nimittäin myös eläkkeelle ja tällöin jonkun pitäisi olla valmis ottamaan liiketoiminta haltuun ja jatkaa uusin eväin.

Toivoisin myös valmistajilta ja maahantuojilta aktiivisempaa otetta, jotta tulevaisuudessa traktorikalusto ja saadaan pysymään kunnossa. Tulevaisuudessa markkinaosuuksia ylläpidettäessä ja traktoreista myydessä yksi yhä merkittävä seikka on huollon saatavuus. Jollei merkillä ole uskottavaa huoltoverkostoa, ei kauppakaan käy.

Traktorihuolloissa väki ikääntyy ja nuoria, uusia asentajia ja yrittäjiä on ollut alalle vaikea saada. Tämä tarkoittaa sitä, että jos nyt koulutuksiin saataisiin nuoria asentajan alkuja, vasta parin vuoden päästä he ovat työssä ja koko ajan pitäisi kouluttaa vielä uusia asentajia. 

Monikaan asentajakoulutuksessa esiin tuleva yksityiskohta sähköstä, voimansiirrosta tai hydrauliikasta ei ole merkkikohtainen. Traktorit ja työkoneet rakennetaan monilta osin perusrakenteeltaan samanlaisiksi ja osittain samoista komponenteista, jolloin yhden merkin huoltokoulutus avaa ovet herkästi muidenkin merkkien huoltoon. Moniosaajia tarvitaan alalla, jossa työhön pitää tarttua reippaasti.

Puute ammattitaitoisista asentajista on ilmeinen. Huoltotyöstä pitää kirjoittaa realistisesti ja esimerkiksi tässä lehdessä on yksi artikkeli huoltoammattilaisten työstä. Tarkoituksena on kirjoittaa huoltoon liittyvistä asioista artikkeleita joka Urakointi Uutiset-lehteen tänä vuonna.

Kaikki eivät pidä huolloista ja korjaamisista asiakkaan nurkissa. Siinä on omat haasteensa. Osa taas pitää huoltoauton kanssa liikkumisesta ja työn vaihtelevuudesta ja yllätyksellisyydestä. Vaikka kuinka huoltoautossa on mukana työkaluja, aina jotain puuttuu ja silloin pitää osata soveltaa. Haastavaa työ on etenkin kovalla pakkasella, sateella ja tuulessa, kun maastossa yritetään saada pelastettua asiakkaan konetta hankalasta paikasta.