Hämeen Traktorihuolto laittaa koneet kuntoon

Seppo Pentti

Hämeen Traktorihuollon toimipiste sijaitsee Hämeenlinnassa Pikku-Parolantiellä. Sopimushuolto Agritekin kanssa ollut jo vuosia ja yhteistyötä tehdään Hämeen Traktorin kanssa. Noin viisi vuotta sitten molemmat muuttivat saman katon alle isompiin tiloihin.

-Oma huoltoyrittäjäurani alkoi vuonna 1986, kun aloitin toiminimellä yksin huoltamaan traktoreita, Harri Klapuri aloittaa. Vuosien varrella toiminta on laajentunut ja nykyisin osakeyhtiönä toimivalla yrityksellä on kaksi omistajaa. Harrin lisäksi omistajan on hänen toinen poikansa Mika. Mika on töissä korjaamon puolella ja nuorempi, Markus varaosissa.

-Jossain vaiheessa on aie luopua omasta omistuksesta ja antaa vastuu kokonaan pojille, Harri toteaa. Tällaisen vanhemman polven asentajan on parempi antaa nuorten käydä uudemman kaluston koulutuksissa, koska heille uusien asioiden oppiminen on helpompaa. Pojat eivät ronklaa, mitä kukakin alkaa huoltaa. Kyse on lähinnä siitä, miten huollot ja asennukset etenevät tarkoituksenmukaisesti. Monesti saman koneen kimpussa on useampi asentaja, jotta työ etenee sujuvasti.

-Meitä on täällä kuusi, ja vähintään yhden työpanos on varaosatiskillä, joten aikaiseksi toki saadaan, kun töihin ryhdytään. Itse tulen yleensä aamulla ennen kuutta, jolloin yleensä saa töitä tehdä ilman puhelimen pärinää, Harri toteaa.

Ennen kahdeksaa aamulla huoltohallissa olikin rauhallista. Kahdeksan jälkeen alkoivat ovet käydä, kun asiakkaita alkoi ilmaantua ja puhelin alkoi piristä.

Harri Klapuri huoltohallissa. Tila käy yleensä aina ahtaaksi, kun kalustoa ajetaan sisään.

Huollot lisääntyneet

Parin viime vuoden aikana, kun uusien koneiden myynti on taantunut, huollot ovat olleet kiireisiä.

-Meillä ainakin töitä on riittänyt viime vuosina aivan riittävästi, kun kalustoa käytetään yhä pidempään, jolloin myös remonttia tulee vastaan, Harri kertoo.

Työlaitteet eivät kestä aivan loputtomiin, kun haastavuutta olosuhteisiin tuovat kosteus ja suola etenkin sähkölaitteisiin. Kiinteistöhoitokoneet ovat alttiita edellisten lisäksi vielä lämpötilan vaihteluille.

-Meillä noin puolet huoltoon tulevasta kalustosta on maatalouskalustoa eli traktoreita ja puimureita, Harri kertoo. Toinen puoli on kiinteistöhoitokoneita, mutta joskus hallissa on joku pyöräkuormaajakin. Etenkin talvella ja keväällä kiinteistöhoitokoneilla on yleensä kiire, kun kalusto ei ehtisi lumimyräkän ja hiekanpoiston aikaan olla korjauksessa. Yleensä rankassa työssä koneet kuitenkin jostain särkyvät, vaikka niitä kuinka ennakkohuolletaan ennen sesonkia.

- Lähiseudun kiinteistöhoitoyritykset tähän tuovat koneitaan laittoon ja joskus hallissa on useampikin kerralla korjattavana, Harri jatkaa. Tänä talvena kiinteistökoneet ovat olleet kovilla, kun lunta on pukannut runsaasti ja se näkyy myös meillä huollossa.

Kiinteistökoneissa on sama kuin traktoreissa, että ihan herkästi laitteet eivät päädy purkuun vaan niitä yritetään pitää työkuntoisina mahdollisimman pitkään.

Monissa uusissa huoltopisteissä öljyt tulevat letkuilla huoltopisteisiin etenkin autopuolella. Hämeen Traktorihuollossa öljy valutetaan tynnyreihin, joita liikutetaan pyörien päällä huollossa olevan koneen luo ja öljy pumpataan paikalla. -Putket ja letkut seinillä ovat ennemmin tai myöhemmin tiellä, mutta tynnyrin saa aina siirrettyä syrjään, Harri toteaa. Etuoikealla hieman kevyempää kalustoa huollossa. 

Kunnostusta ja asennusta

Huoltoa työllistävät Hämeen Traktorin vaihtokoneet, joihin monesti tehdään määräaikaishuolto ennen luovutusta ja joihin asennellaan varusteita seuraavalle omistajalle tilauksen mukaan. Joskus laitetaan etukuormain tai metsäkuormain tuppeen, mutta useimmiten lisätään valoja ja hydrauliikkaa tarpeen mukaan.

Tähän mennessä kaikki koneet on kyllä saatu kuntoon, mitkä on halliin otettu sisään. Joskus remontit toki vievät pidemmän aikaa, kun odotellaan osia. Halli on riittävän korkea, jotta sisään saadaan myös puimurit.

-Meillä on kaksi huoltoautoa, joilla käydään laittamassa koneita maastossa. Syksyn puimurihuoltokierros tehdään pääasiassa asiakkaiden tiloissa ja huoltokierros kestää noin kuukauden. Yleensä huoltokierroksen olen tehnyt itse, mutta Mika osallistuu myös osaltaan puimurihuoltokierrokseen, Harri kertoo.

Käytettävissä on kaksi varusteltua huoltoautoa, joiden kanssa käydään tekemässä puimurihuollot asiakkaiden tiloissa ja pelastamassa huonoon paikkaan jääneet muut koneet.

Paljonhan asiakkaat huoltavat koneitaan itse, ja meille tuodaan vasta vaikeammat tapaukset. Toki moni asiakas osaakin huoltaa koneensa hyvin ja apua tarvitaan vasta, kun mennään vaativaan korjaamiseen.

Merkkivalikoima hallissa on melkoinen.

-Toisaalta moni asia puretaan kotioloissa turhaan, jos ei tiedetä, mitä täytyisi purkaa ensin ja joskus työt vaativat erikoistyökaluja, Harri muistuttaa.

Sähköä on nyt joka koneessa ja paikassa yhä enemmän. Vanhoissakin traktoreissa sähköviat ovat joskus viheliäisiä, mutta väyläohjatuissa koneissa testerit antavat vihiä oikeaan suuntaan. Jotta uudet koneet saadaan toimimaan, pitää olla merkkikohtaiset testerit, jolloin nähdään saman tien, mikä anturi esimerkiksi on rikki.

-Kiinteistöpuolella hyvästä talvesta toki pitää olla positiivisesti iloinen, että urakoitsijoilla oli töitä vähän liikaakin. Toki paljon on kiinni sopimuksista, miten rahaa liikkuu. Jos töissä oltiin tuntipalkalla urakkahinnan sijaan, niin laskutettavaa kertyi runsaasti. Kiveä piti talvella jäätikölle kylvää reilusti ja keväällä tehdään vastaavasti enemmän harjaustöitä, joten remonttia on tiedossa vastaisuudessakin, Harri päättää.

Hämeen Traktorihuolto on IKH:n jälleenmyyjä. Samalla tiskillä ovat tarjolla Agritekin maahantuomien koneiden varaosat. Kuvassa edessä Markus Klapuri ja takana Jukka Salonen.

Huoltoon tuodaan joskus haastaviakin koneita. Pyöräkuormaajan vannetta ei ole irrotettu moneen vuoteen ja vanne istuu navassa tiukassa. Kuvassa Mika Klapuri ja Anssi Jantunen.

Traktorihuollossakin pitää olla ”metalliveistämö”, jotta sopivia työkaluja voidaan tarvittaessa tehdä. - Sorvia tarvitaan melkein joka päivä kuten letkuntekokonettakin, Harri toteaa.