Haketusta Mus-Maxilla

Seppo Pentti

Haketusurakointi työllistää yrittäjiä ympäri Suomen. Raaka-aineiden hankinnassa paikallisuus on valttia. Paikallistaloutta kuitenkin ylläpidetään, kun metsiä perataan ja harvennetaan ja samalla saadaan metsä tuottamaan järeämpää ja laadukkaampaa puuta. Metson Mikan nykyinen Mus-Max on jauhanut haketta jo muutaman vuoden ja hakkeella lämpiää reilun sadan asiakkaan hakekattila. Rinnalla on käytössä toinen hakkuri, mikä on enemmän runkopuuhaketuksissa. Mus-Maxit myy PowerForest Oy.

Vuosien varrella on julkaistu useampi juttu Metson Mikan ja Noukkalan Eetun tekemistä töistä. Rantasen Mikko on myös ollut monissa kuvioissa mukana. Moni muukin on tehnyt poikien kanssa yhdessä töitä ja tekee edelleenkin, kun tekeminen sitä vaatii. Kun yrittäjät suunnittelevat keskenään, miten työt tehdään, saadaan työt hoidettua joustavasti. Haketustyömaalle esimerkiksi järjestetään riittävästi kuljetuskalustoa, kun tällä työmaalla siirtomatkaa on 35 kilometriä. Muuten ketju ei toimi.

-Tänään on tavoitteena saada aikaiseksi 600 m3 haketta, joten laatikko pitää olla alla, jonne haketta puhalletaan, Mika toteaa.

-Ei tätä matkaa traktorin kanssa oikein viitsisi ajaa vaan käytössä on kaksi kuorma-autoa. Esimerkiksi tälle asiakkaalle olemme myyneet haketus- ja kuljetustyön, kun hän on ostanut kokopuuta asiakkaalta. Olemme ostaneet myös itse kasoja ja toimitamme haketta suoraan asiakkaalle. Myös paikallinen metsänhoitoyhdistys ostaa haketuspalveluita ja toimitamme hakkeen asiakkaan varastoon. Terminaalihaketusta kokopuulla on vähän, kun melkein kasa kannattaa kuljettaa hakkeena käyttöpaikalle, Mika pohtii. Runkotavaraa kuljetetaan käyttöpaikallekin haketettavaksi.

Kasat on tuotu yleensä metsäautotien varteen, jolloin jokainen työmaa on hieman erilainen. Vaikka kasojen paikat näkisi kartalla, vasta työmaalla yleensä selviää, millainen paikka on. Kuljettajan pitää olla koko ajan lataamassa hakkuria kokopuutavaralla, kun hakkuri ehtii edellisen kourallisen pilkoa.

-Haketustyö on yksi niistä, minkä sesongin päättymistä ei odota. Tässä on aina oma viehätyksensä, Mika toteaa. Metsässä pitää inspiroida koko ajan, miten työ etenee parhaiten. Tätä työtä voi myös koko ajan kehittää ja sitä mielestäni asiakkaatkin osaavat arvostaa.

-Näiden kumppaneiden arvoa tässä työssä ei oikeastaan voi olla korostamatta, kun yksin ei hommista tulisi mitään. Meillä on yksi traktori käytännössä koko ajan ajamassa puutavaraa metsureiden perästä tai sitten käydään oman energiakouran kanssa töissä hakemassa puuta metsästä. Toisaalta rehuhommia ei pystyisi tekemään yksin tai joku porukka ympärille pitäisi saada joka tapauksessa. Lietteen levitykset ovat myös samalla tavalla olleet sidoksissa muiden tekemisiin, Mika luettelee.

-Jos ei riittävästi saada koneita liikkeelle, niin asiakkaiden hommat jäävät tekemättä, Mika muistuttaa. Tälläkin työmaalla on liikkeellä kaksi kuorma-autoa, joista toista ajaa Eetu. 

Taakseajolaitetta kun ei haketuksessa varsinaisesti tarvitse, mutta kääntyvä penkki taas on välttämätön. jotta penkki kääntyy, pitää ohjauspyörä olla irroitettava.

Kuormaimena on Logliftin 91F ja hakkurina Mus-Maxin 9XL. Hakkuri on rakennettu telivaunun päälle ja hakkurissa on tukevat jalat, jolloin yhdistelmä ei heilu. Tällöin kuljettajaa ei rasiteta turhalla huojumisella. Torven päästä tarjotaan kuvaa ohjaamoon

Mikalla on hakkurin edessä Fendtin 936, johon on laitettu kääntyvä istuimen runko Ponssesta.

Metsässä saattaa sattua kaikenlaista ja sitä varten pitää olla mukana pajan työkalut. Suuri osa niitä kulkee etulaatikossa.