Grami Oy siellä missä tapahtuu - Urakointia Kokkolasta Helsinkiin

Uutinen julkaistu 22.10.2012

Mikael Granbacka on tuttu nimi maarakennus- ja kiinteistönhuollon ammattilaisille Kokkolan seudulla. Kaupungin pohjoispuolella olevassa Rödsön kylässä asuva mies, on ollut alalla jo nuoresta lähtien ja toiminimellä mies aloitti toiminnan jo vuonna 1989. Toiminta on monipuolistunut vuosien mittaan ja vuonna 2007 päivänvalon näki Grami Oy, jonka toimitilat sijaitsevat aivan Kokkolan keskustan lähistöllä Jänismaan kaupunginosassa.

Granbacka ja muut Gramin miehet ovat tunnettuja siitä, että he eivät kaihda haasteita. Paras tapa saada heidät innostumaan projekteista on väittää jotain työtä mahdottomaksi toteuttaa. Tällöin Mikael ja hänen luottomiehensä Mikael Björklund laittavat ison rattaan pyörimään ja yleensä syntyy valmista jälkeä. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii 360 hevosvoiman Fendt 936 Vario, johon Mikael halusi maatalous­töitä ja muita urakoita varten asentaa myös etukuormaimen.

Traktorin maahantuoja kertoi, että traktoria ei ole suunniteltu etukuormainkäyttöä varten ja esimerkiksi pultinreikiä ei asennusta varten rungosta löydy. Samalla korostettiin, että myös takuuasioissa voi tulla ongelmia, mikäli kuormain asennetaan. Tämä ei Kokkolan miehiä hätkäyttänyt ja pienen suunnitteluavun kautta miehet asensivat etukuormaimen käytännössä omin voimin.

Kyseessä on kautta maailman melkein ainutlaatuinen yhdistelmä, joka on käytännön työssä osoittautunut erittäin toimivaksi. Tunteja takana on jo yli kuusituhatta ja yhdistelmä on korvannut monella työmaalla kauhakuormaimen. Kauhan lisäksi Fendtissä on käytetty 280 sentin puskulevyä, jolloin  väkivahva yhdistelmä on ollut todella tehokas ja ketterä. Puskulevyllä on helppo tehdä esimerkiksi tilaa ahtaille pihoille maakuormia varten ja levyllä on suoritettu myös suuren asfalttiaseman maaperän pohjatyöt.

Lumihamsterit luottokoneina

Granbacka on vuosia urakoinut ansiokkaasti lumitöitä Kokkolan seudulla ja ajossa saattaa olla alihankkijoineen jopa seitsemän traktoria kiireisimpinä aikoina. Kun runsasluminen talvi yllätti toissa talvena helsinkiläiset, tuli Gramille kutsu saapua myös pääkaupungin katuja puhdistamaan. Kaksi kuukautta urakoitiin miltei kellon ympäri ja Gramin käyttämät Lumihamsterit osoittautuivat toimiviksi koneiksi. Niiden avulla lumi saatiin suoraan lingottua perävaunuun ja sieltä lumenkaatopaikalle.

Yhdistelmä osoittautui yllättävän ketteräksi myös ahtailla kaduilla ja verrattuna perinteiseen kuormaukseen menetelmä oli huomattavasti sulavampi. Ainoastaan tiettyjen katujen jyrkkyys aiheutti hieman ongelmia yhdistelmille. Myös työn jälki miellytti niin kaupunkia kuin asukkaita, sillä Hamsterin jälkeen ei enää kolahommille ollut tarvetta.
Granbackan tyytyväisyydestä koneisiin kertoo se, että tällä hetkellä rivistössä on jo neljä Lumihamsteria ja Mikael antaakin hyvin tehdystä työstä tunnustusta Lumihamsterin kehittäneelle jalasjärveläiselle Esa Nuotiolle.

Myös viime talven Gramin miehet näkyivät pääkaupunkiseudun kaduilla ja tällä kertaa YIT:n alihankkijoina. Granbacka moittii hieman isojen kaupunkien byrokratian raskautta, sillä myös lumiurakoinnissa sopimusten aikaansaanti vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Lentokentältä Kokkolan kaduille

Kun Kruunupyyn lentokenttä laittoi myyntiin järeän 4 500 kilon painoisen lumilingon, haistoi Mikael tilaisuuden ja linko siirtyi Jänismaalle viilattavaksi traktoritöihin. Linko huollettiin ja varusteltiin traktoriurakointiin sopivaksi ja kuukaudessa aikaansaatiin todellinen lumityön tehokone. Ison vetokoneen vaativa linko on osoittautunut tehokkaaksi ja sillä puhaltaa minuutissa jopa 30 kuution kuorman. Jättiläislinko ja jämerä etukuormaimella varustettu Fendt on komea ja voimakas yhdistelmä ja siitä kertoo jo pelkkä 17 500 kilon kokonaispaino.

Grami mukana rakennusbuumissa

Kokkolan alueella liikkuessa ei voi olla huomaamatta uudisrakentamisen määrää. Uusia omakotitaloalueita syntyy ympäri kaupunkia ja Granbackan miehistö on vahvasti toiminnassa mukana. Suurimpana työllistäjänä Mikaelilla ovat omakotitalojen perustukset ja hän käyttääkin runsaasti alihankkijoita urakoissaan. Vuoden 2011 asuntomessualueelle Kokkolan Vanhansatamanlahteen Grami urakoi pohjatyöt peräti 17 taloon ja vaativa työ sai kiitosta rakentajilta.

Perävaunut ja telakone täydentävät toiminnan

Gramin arsenaalissa on neljä perävaunua, joista mielenkiintoisin on heräteostoksena netistä hankittu viisiakselinen, 27 tonnin Fliegl Gigant perävaunu. Jättiläinen kulkee pehmeästi mukana ja saa kiitosta tehokkaiden jarrujensa ansiosta. Kaivuhommissa Granbacka käyttää Cat-telakonetta ja uuden koneen hankkiminen on tulossa ajankohtaiseksi. Granbackan puhelin soi tasaiseen tahtiin ja idearikkaalle ja tehokkaalle yritykselle on selvästi kovaa kysyntää ja Fendt-Lumihamsteri-yhdistelmä tulee varmasti monelle tutuksi myös tulevana talvena.   

Tapani Palo