Uutiset

Yleinen

FMG panostaa tiehoitoon

Iisalmelainen FMG on erikoistunut tiehoitokaluston ja perävaunujen rakentamiseen. Jotta asiakkaille saadaan lisäarvoa, pitää tuotteita jatkuvasti kehittää. Uutena kasvona iisalmelaisten joukkoon on liittynyt kevättalvella markkinointijohtajaksi Jarkko Hyyrönmäki, entinen valtralainen. FMG:n myynti hoidetaan AGCO Suomen kautta Suomessa, joten kovin kauaksi Jarkko ei päätynyt. Myös ulkomailla monet FMG:n jälleenmyyjät ovat myös Valtran jälleenmyyjiä.FMG:n uusi markkinointijohtaja Jarkko Hyyrönmäki ja tuotantopäällikkö Jarno Hiltunen koukkulavarunkojen vierellä.

FMG:n rakenne antaa mahdollisuuden ottaa kyytiin kuormattuja lavoja, kun jousitus on hydraulinen ja koukun kelkka liukuu rungossa taakse, jolloin lavan nostokorkeus on pieni.

Talvihoitovälineiden vuosittainen myyntimäärien vaihtelu on ollut aika rajua, joten perinteisen aurakaupan lisäksi pitää pohtia kaikkea muutakin. Toki aurakalustoakin kehitetään, jotta asiakkaat pääsisivät helpommalla, mutta samaan aikaan myös työt tulisivat tehtyä paremmin.FMG:n alueauraan on saatavilla tukipyörä, jolloin vältetään terien ja tassujen turhaa kulumista haastavissa aurausolosuhteissa, kun pohjat ovat sulat. 

– Ei näidenkään suunnittelu aivan yksinkertaista ole, kun muutamaan kertaan piti harjoitella rakenteen tekemistä, jotta pyörä olisi toimiva ja jotta runko pääsee pyörähtämään riittävästi. Toive pyöristä on tullut asiakkailta, jotka auraavat monesti pohjiltaan sulia sorateitä, kertoo tuotantopäällikkö Jarno Hiltunen. Pyörät auttavat toki myös päällystetyillä teillä, jos siivotaan vaikka kinostunutta lunta ja auran korkeus on hankala säätää.

– Rakenne voitaisiin toteuttaa edullisemminkin, mutta kartiorullalaakerit olivat mielestämme ainoat, jotka toimivat rasituksessa parhaiten, Jarkko toteaa. Joku saattaa toteuttaa pyörästön edullisemminkin, mutta kestävyys ei ole kovin taattu. Auran pyörästöllä pitää nimittäin olla myös kantavuutta riittävästi, Jarkko jatkaa. Tällaisiin uusiin ratkaisuihin pitää olla intoa suunnittelussa ja valmistuksessa.

– Paljon hyvää palautetta olemme kuulleet asiakkailta lanasta, ja niiden menekki on hieman yllättänytkin, Jarkko myöntää. Kun lana on varustettu ohjattavalla nivelellä ja joystickillä, ovat asiakkaat tyytyväisimpiä. Ohjattava nivel nopeuttaa ja tarkentaa lanaustyötä ja sujuvoittaa kääntymisiä huomattavasti. Joystikillä lanan ohjaaminen taas voidaan hoitaa mahdollisimman tarkasti ja kuljettajan toiveiden mukaan. 

Asiakkaiden tarpeet ovat hyvin erilaisia ja varusteet, joita lanoihin halutaan, ovat myös hyvin erilaiset. Lanat toimitetaan asiakkaille tilatuilla varusteilla. Monet asiakkaat jatkavat lanan tuunaamista vielä kotona, eikä kahta samanlaista lanaa taida helposti löytyä.

Monikäyttöisiä laitteita

Kun asiakkailla on erilaista kalustoa, niin asiakkailta kuulee myös, miten niitä käytetään. Sorateiden hoidossa voidaan käyttää esimerkiksi tehokkaasti alaterää, jolla tuodaan tavaraa tielle päin ja perässä olevaa raspia, jolla tasoitetaan kerros.

Vaihtolavat yleistyvät vähitellen, Jarkko uskoo. Pikku koukkulavan menekki on ollut tavallaan pettymys, mutta 16- ja 18-tonnisten menekki on ollut odotettua suurempi. Asiakkaat haluaisivat ostaa koukkulavoja, jotka ovat vielä suurempia.

– Meillä yksi koukkulavavaunu on ollut todella rankassa työssä ja täysien lavojen kanssa nostomekanisti on kestänyt asiakkaan käytössä hyvin. Hydraulista jousitusta kehitellään edelleen, jotta se saadaan asiakkaalle toimivammaksi.

3D ja FEM

Uusia tuotteita kehitellään 3D-ohjelmalla ja ennen kuin protoa lähdetään tekemään, rakenteet tarkastetaan FEM-laskennalla. Tällöin saadaan rakenteiden heikkoudet selville etukäteen ja tukirakenteita ja metallia voidaan lisätä oikeaan paikkaan. Rasituslaskennalla säästetään protoissa ja puoliksi suunnitelluilta harjoitelmilta.

– Rasituspisteiden sijaintia ei pysty välttämättä päättelemään etukäteen ja saattaa olla, että päättelemällä vahvistetaan aivan väärää paikkaa. Tällöin kustannukset kohoavat, mutta asiakkaan hyöty ei lisäänny yhtään. Etenkin raskaassa maansiirrossa perävaunu on koetuksella eikä ainakaan teli voi olla heikoin lenkki. Jos mikään muu ei anna periksi, niin renkaat luistavat ja irtoavat vanteilta.

Uusista tuotteista Jarkko kertoo, että Valtran N-sarjaan on rakennettu ensimmäinen alaterä. Alaterällä on töitä kiinteistöhoidossa paikoissa, mihin ei aina isolla traktorilla kannata mennä.

Lopputuotteen huolellinen pintakäsittely ylläpitää tuotteen vaihtoarvoa. Isojen kappaleiden maalaaminen edellyttää huolellisuutta. Kun maalarin ergonomia on paras mahdollinen maalattavan kappaleen pyöriessä, saadaan aikaan tasainen pintakäsittely myös hankalasti lähestyttäviin kulmiin.

Lue seuraavaksi