FMG on suunnitellut uuden ruuvilingon. Lingolla voidaan tehdä työtä molempiin suuntiin

FMG on esitellyt uuden ruuvilingon, jonka rakenne poikkeaa merkittävästi edellisistä FMG:n lingoista, mutta myös kaikista muista. Lingon rakenteita on vahvistettu ja lumen kulkuväyliä on avarrettu. Lingolla voidaan kätevästi lingota lunta molempiin suuntiin. Linko voidaan kytkeä myös etunostolaitteisiin. Tällöin pitää kääntää kulmavaihde. Uuden lingon tyyppimerkintä  on RL 250 ja toimitukset alkavat heti. Esittelijänä on toimitusjohtaja Markku Lappalainen.

Kuva on torvesta heittosiiville. Siivet kauhovat lunta kourun pohjalta poistotorveen. Olkilietsoissa ei ollut aikoinaan kuristimia niin miksi lingossa pitäisi olla sellainen, Markku kysyy. Kun lunta puhalletaan eteenpäin, pitää väylän pysyä vähintään samansuuruisena tai avartua loppua kohti, jolloin linkousteho ei huku lumen pakkaamiseen lingossa.

Käännettävä ajovastin- ja terärunko ovat siirtovaiheessa ala-asennossa, jolloin näkyy lingon rakenne. Käännettävää terärunkoa käyttää yksi sylinteri.

Käännettävää terärunkoa käyttää yksi sylinteri, joka pyöräyttää ajovastimen ja terän edestä taakse ja päinvastoin muutamassa sekunnissa. Kulkusuunnan vaihto on kätevä katuaurauksissakin, kun yhdistelmällä ei tule turhaa edes-takaisinajoa. Lingon kulkusuunta on normaalitilanteessa nopeampi vaihtaa kuin ajaa tyhjänä takaisin. Itse asiassa työn jouduttamiseksi kääntö on kätevä. Toisaalta lingon kanssa voidaan ajaa lähelle kiinteää estettä ja kaappasta lumi pois, esimerkiksi katolta pudonnut lumi lähes seinän vierestä.

Ruuvi pakkaa lunta keskelle siivikolle. Ruuvi ja siivikko ovat samalla akselilla. Nyt ajosuunta on oikealle, kun ajovastinrunko on kuvassa ruuvin takana. Uutta lingossa on erityisesti syöttöpuolella. Voima välitetään ruuville astetta järeämmän kulmavaihteen kautta ja kulmavaihde on hankittu Suokoneelta. Jyrsinkäytössä on rankat olosuhteet, joten linkokäytössäkin kulmavaihde kestää entistä pidempään. Kulmavaihteelta voima siirtyy poikittain jäykän akselin kautta ketjupyörälle, öljykylpyiselle kettingille ja siitä ruuville. Lingossa ei ole varolaitteita, joten voiman ulosottoakselissa on syytä olla toimiva levykytkin.

Lingon lippaa ohjataan yhdellä sylinterillä. Jos lingolla lastataan lunta kuormaan, tarvitaan vielä metrin torvi, jolla jatketaan putkea laipasta ylöspäin. Lingon torvi kääntyy myös viistosti eteenpäin, jolloin lumi voidaan ohjata lastauksissa ja katuaurauksissakin oikeaan paikkaan.

FMG:n ruuvilingon ominaisuus edes-takaisinajoon on monessa paikassa kätevä. Yhdistelmää ei tarvitse kääntää, eikä tyhjänä tarvitse ajaa takaisin. Riittää kun kääntää ajovastimen ja terärungon toiseen asentoon.

www.fmg.fi, www.valtra.fi

Seppo Pentti