Uutiset

Yleinen

FinnMetko 2016 4/4

Nisula Forest esitteli PKP Flexin aikoinaan suunnitteleman Flexin eli joustavan telaston kaupallisena versiona. Telaston valmistaa Ab A. Häggblom Oy Kokkolasta, joten tekijänä on raskaan sarjan ammattilainen. Mallisto esiteltiin Hyundaihin, mutta myös muihin merkkeihin se on mahdollista rakentaa. www.nisulaforest.com, www.haggblom.fi

Valtran N134 perässä on Keslan metsäperävaunu ja kuormaimena 304T, joka voidaan varustaa yhdellä tai kahdella jatkeella, jolloin ulottuvuus on 8,4 metriä, Mallin 304 ulottuvuus on 6,9 metriä. Kuormain kääntyy 380 astetta, jolloin puut saadaan pois edestäkin. Kun kuormain on sovitettu tuppeen, voidaan yhdistelmää käyttää harvennuksilla tai vaikka maatilan nostotöissä yksinään. Keslan yhteistyö Valtran kanssa alkaa vähitellen tuottaa hyötyä loppuasiakkaalle, kun laitteiden suunnittelutyö yhteensovittamisesta lähtee liikkeelle riittävän ajoissa. www.valtra.fi

FMG:n tielanoja on nyt kolme, tyypeiltään 370, 430 ja 570, joissa tyyppinumero kertoo lanan painon kiloina, kun perään laitetaan ”0”. Uusin eli isoin lana on otettu hyvin vastaan. Riittävän leveällä lanalla saadaan normaali maantie lanattua edestakaisin ajolla, kun työleveys lisäsiivellä on 3,7 metriä. Kun työmaat ovat kylä- ja yksityisteitä, riittää kapeampi työleveys. www.fmg.fi, www.valtra.fi

Lännen alustalle rakennettu Nisulan harvennusmoto, N5 on edullinen vaihtoehto harvennuksille. Päätehakkuuseen suunniteltujen koneiden tuntikustannuksen ovat korkeita harvennuksille. Erikoiskoneilla harvennuksille on tarve, koska kerättävät kuutiomäärätkään eivät ole suuria. Pyöräalustainen N5 liikkuu ketterästi työmaalta toiselle ilman lavettia. www.nisulaforest.com

Prinothin maahantuoja Artic Freetec Oy oli Metkossa rinnekoneiden kanssa, joita käytetään talvella latu- ja rinnetöissä. Kesällä näille koneille löytyy töitä raivauksissa ja turveaumoilla. Asiakkaalle on menossa Prinothiin varusteeksi Tapio Pirttinen Oy:n maahantuoma Caben murska, johon on vaihdettu mekaanisen voimansiirron sijaan hydrauliikka. www.artic-freetec.com, www.tapiopirttinen.fi

Hese on saanut uudistuksen myötä lisävarusteena taakseen tamppauspyörät. Tamppauspyörien jälkeen tie tiivistyy nopeammin, kun liikenne vielä jakaantuu tasaisesti tien leveydelle eikä vai ensimmäisiin raiteisiin, jotka lanauksen jälkeen tulevat. www.hese-tyokoneet.fi,
www.hankkija.fi

Lue seuraavaksi