Uutiset

Yleinen

FinnMetko 2016 3/4

Soukkio valmistaa ammattikäyttöön tienhoitovehkeitä, mutta valikoimaan kuuluu myös kevyempään tie- ja pihahoitoon sopivaa kalustoa. Kuvassa on uusi vetovarsiin kytkettävä malli 1100, ohjattavalla taka-akselilla oleva lana, jolla sopii kääntymään ahtaassakin nurkassa. Työleveyttä on 2,5 metriä ja piennarterällä 2,8 metriä.

Soukkiolla on takapyörästöä kevyempi ja ketterämpi vaihtoehto tien pinnan tiivistämiseen. www.soukkio.fi

Nokan aisa taittuu mutkalle alas, jolloin kuormaa on tukevampi tehdä ja kuorma on kallellaan kuljettajaan nähden. Samalla tulee yksi nivel lisää. Saa nähdä, moniko näkee hyötyä. www.nokka.fi, www.k-maatalous.fi

Junkkarilla oli esillä uusi hakkuri, johon kuormaaja voidaan kiinnittää laipalla. Sisään sopii 36*41-senttinen puu ja jatkuvuutta ylläpitää syöttövahti. Pitkällä torvella hakkeen voi heittää kuormaan vaikka traktorin eteen. Hakkuri painaa nelisen tonnia ja kuorman keventämiseksi 1,5 -metrinen syöttöpöytä voidaan taittaa kuljetuksen ajaksi lähemmäksi traktoria. Haketustehoa valmistaja lupaa 10–80 m3 tunnissa riippuen haketettavasta materiaalista ja voimakoneesta, jonka tehosuositus on 150–250 hv. Kuormaimena on hakkurissa kiinni P4580, jonka ulottuvuus on mallimerkinnän mukaan kahdeksan metriä.
www.junkkari.fi

Kronoksen uusi iso Gripto 1010-kuormain on kätevä etenkin harvennuksilla ja yksittäispuiden poistossa, kun puomille on tullut mittaa lisää ja ulottuvuus on nyt 10 metriä. Se on järein Kronoksen koskaan suunnittelema kuormain, jolloin se sopii ammattilaisen käsiin. Toimitukset alkavat kesällä 2017. Edelleen on pitäydytty neliskanttisessa rakenteessa, mutta kuormaimen rakenteissa on käytetty Strenx 700 -erikoislujaa terästä ja Kronos sai siitä ensimmäisenä kuormainvalmistajana Suomessa Strenx-sertifikaatin.

Puomin päässä voidaan käsitellä vielä 630 kilon kuormaa, jos järjestelmälle tarjoillaan 210 baria painetta. Kuormaimen nivelen tyveen suojaisaan paikkaan on sijoitettu valo, joka seuraa kuormaa ja helpottaa siten kuljettajan työtä pimeässä. Kuormaimen huolto on tehty helpoksi, kun rasvanippoja puomissakin voi voidella maassa. Rakenne helpottaa myös rasvarin asennusta. Puomin liukupalat on myös helppo vaihtaa ja pitää samalla kuormaustyö tarkkana. Letkut on kätketty runkoon, jolloin työn keskeytyminen niiden vioittumiseen vähenee merkittävästi. www.kronos.fi

Black Bruinin hydrauliveto oli asennettu Kiren maansiirtoperävaunuun. Vain Valtrassa on vakiona mekaaninen ajovoimanotto, muihin sitä saa lisävarusteena. Hydrauliikkaa sen sijaan on joka traktorimerkissä. Hiekkamäessä vaunu pysähtyi kuormalla ilman vetoa, mutta vedon kanssa päästiin puhtaasti mäen päälle. Pohdinnassa oli se, kumpaan akseliin veto kannattaa laittaa. Lopputulos oli: etuakseliin, jos liikutaan pehmeässä eteenpäin ja taakse, jos peruutellaan paljon ja tehdään vaikka kuormien kippauksia pehmeään maastoon. www.seppokuismaoy.fi, www.blackbruin.com

Lue seuraavaksi