Fendt 1000 Vario uudelle sataluvulle

Fendt 1050 Vario

Hannoverissa marraskuussa järjestettävässä Agritechnica-näyttelyssä Fendtin osastolla on esillä raakaa voimaa, kun 1000-sarjan uudet traktorit saavat virallisen ensiesittelynsä. Sarjaan kuuluu neljä mallia, joiden teholuokat alkavat 380 hevosvoimasta kantaen aina 500 hevosvoiman huikeaan määrään. Tämä teho saavutetaan kuitenkin noin 14 tonnin painolla sekä kokoonsa nähden erittäin alhaisella polttoaineen kulutuksella. Uutta teknologiaa on eniten voimansiirrossa, jäähdytyksessä sekä hydrauliikassa.

Fendt 1050 Vario

Fendtin tavoitteena oli uutta 1000-sarjaa suunniteltaessa luoda tehokkuudeltaan huippusarjan traktorimallisto, joka on polttoainetaloudellisuuden lisäksi myös järkevän kokoinen, ketterä sekä monikäyttöinen. Kaiken perustana on Fendtin ProDrive-konsepti, jossa moottorin, vaihteiston, hydrauliikan ja muiden osa-alueiden yhteistoiminnan avulla Fendtistä saadaan irti huipputehokas vääntö jo hyvin matalalla kierrosalueella.

Fendt 1050 Vario moottori

Voimanlähteenä toimii MAN:in 12,4 litran kuusisylinterinen moottori, jossa on muuttuvageometrinen turbo. Enimmäisvääntö on komeat 2400 Nm:ä, joka Fendt 1050-mallissa saavutetaan jo 1100 kierroksella minuutissa. Keskimääräisissä työtehtävissä tarvittava kierrosmäärä liikkuu 1150–1550 kierroksen tuntumassa. Myös maantiellä väännön voimakkuus näkyy taloudellisuutena, sillä 40 kilometrin tuntivauhti saadaan alle tuhannen kierroksen tahdilla ja lakien niin salliessa 60 km/h nopeus saavutetaan 1450 kierroksella.

Fendt 1050 Vario

Voimansiirron sujuva toiminta on luonnollisesti aina tärkeää, mutta hevosvoimien määrän noustessa 500 kappaleeseen, sen merkitys korostuu entisestään ja voiman matkalla hukkaamisen vaara on suuri. Uudessa VarioDrivessa voima voidaan hydrostaattismekaanisesti ohjata erillisesti suoraan etuakselille taka-akselista riippumatta. Tämä tapahtuu hydraulipumpun sekä kahden erillisen hydromoottorin avulla. Älykkään järjestelmän avulla voima välittyy akseleille täydellisesti kaikissa nopeuksissa ja täysin automaattinen neliveto siirtää tarpeen vaatiessa väännön oikealle akselille. Samalla myös renkaiden kuluminen saadaan minimoitua ja elinkaarikustannukset alemmalle tasolle.

Fendt 1050 Vario jäähdytys

Fendtin 1000-sarjassa käytetään uutta, erityisesti matalakierroksisille moottoreille suunniteltua CAS-jäähdytysjärjestelmää. CAS on tehokkuuteensa nähden erittäin kompaktin kokoinen, mikä on traktorien kokoluokan jo muutenkin kasvaessa hyvin tärkeää. Jäähdytysyksikön edessä on huipputehokas tuuletin, jonka lapojen ja kehikon välillä on ainoastaan alle kahden millin väli. Lisävarusteena on saatavissa myös tuulettimen pyörimissuunnan kääntämisominaisuus, mikä on järkevä toiminto erityisen pölyisissä olosuhteissa työskenneltäessä.

Fendt 1050 Vario CAS

CAS-järjestelmässä käytetään hyväksi viileää ilmaa, joka tiheytensä ansiosta toimii tehokkaammin ja näin lämpöä saadaan poistettua tavallista menetelmää enemmän. Jäähdytysyksikkö on myös sijoitettu älykkäästi suoraan etuakselin päälle, mikä näkyy suoraan traktorin ketteryydessä. CAS-järjestelmä toimii erillisesti oman hydraulimoottorin kautta ja se reagoi jäähdytystarpeen mukaan, eikä näin ole riippuvainen traktorin toiminnasta. Järjestelmän tehokkuuden ansiosta tuuletin tarvitsee jopa 70 prosenttia vähemmän käyttövoimaa, minkä huomaa luonnollisesti myös äänitason mataluudessa

Fendt 1050 Vario hydrauliikka

Teholuokasta johtuen Fendtin 1000-sarjalaisten työtehtävät eivät ole sieltä kevyimmästä päästä. Tämä asettaa hydrauliikalle kovia vaatimuksia, joita Fendtissä hoitaa kaksi tehokasta itsenäistä hydrauliikkapiiriä. Hydrauliikkatarpeen täyttävät kaksi aksiaalipumppua, joiden tehot ovat 220 ja 210 litraa minuutissa. Tarkan säätelyn kautta öljyä syötetään aina juuri oikea määrä oikealla paineella työtehtävän mukaan. Samalla hydrauliikan käyttö soveltuu Fendt ProDriven matalakierrosjärjestelmään

Fendt 1050 Vario renkaat

Pidon optimaalisen välittymisen kannalta oikeiden rengaspaineiden ja lisäpainojen määrä on kautta aikojen ollut kohtuullisen vaikea tehtävä selvittää. Useimmiten käytetään liikaa painoa, mikä näkyy kulutuksen lisääntymisenä sekä maan turhana tiivistymisenä. Fendt on nyt kehittänyt Agritechnicassa esiteltävän Grip Assistant -järjestelmän, jonka avulla kuljettaja saa nopeasti ja helposti selvitettyä sopivat arvot. Järjestelmään syötetään työlaitteen kiinnitystapa, työolosuhteet, työnopeus sekä renkaiden ja työlaitteen tiedot, jonka jälkeen Grip Assistant laskee oikeat arvot. Tämän jälkeen lisäpainojen ja ilmanpaineet voi asentaa kohdalleen. Mikäli laskennan suorittaa kesken työtehtävien, eikä painojen määrää voi enää vaihtaa, voi optimoinnin suorittaa pelkän ilmanpaineen säätelyn kautta Fendtin VarioGrip Pro -järjestelmän avulla.

Fendt 1050 VarioGrip Pro

VarioGrip Pro -järjestelmä vie renkaiden ilmanpaineiden hallinnan uudelle tasolle. Sen avulla renkaan ilmanpainetta voi lisätä yhdellä baarilla puolessa minuutissa, kun esimerkiksi siirtyy peltotöistä maantieajoon. Järjestelmässä takarenkaan sisällä on tavallaan toinen rengas, jonka ilma voidaan nopeasti vapauttaa sisärenkaan käyttöön. Yhteistyössä rengasvalmistaja Mitaksen kanssa kehitetty menetelmä tulee markkinoille ensi vuoden aikana ja se soveltuu erinomaisesti vaikkapa lieteurakoitsijoiden käyttöön.

Fendt 1050 Vario pelto

Pääsimme tutustumaan Fendtin tonniluokkaan syyskuun alkupäivinä Baijerin upeissa maisemissa Mindel­heimissa. Ensivaikutelma Fendt 1050 -mallista on odotetun kaltainen ja jo traktorin ulkomitat tekevät vaikutuksen. Kokonaiskorkeutta on 3,6 metriä, takarenkaat ovat 46-tuumaiset, 90 sentin levyiset ja 2,35 metriä korkeat ja edessäkin on normitraktorin takarengasta vastaavat 38-tuumaiset. Suuresta koosta huolimatta Fendt 1050 on sulavan näköinen ja varsinkin konepeiton muotoilu antaa hyvin dynaamisen vaikutelman.

Fendt 1050 Vario kamera

Ohjaamoon kiivetään viiden portaan kautta ja tunnelma kuljettajalla on kuin valtaistuimella. Iso ikkunapinta-ala, viisto konepeitto sekä suuret peilit tarjoavat hyvän näkyvyyden joka suuntaan, mikä on tämän kokoluokan traktorissa turvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Lisäturvaa tarjoavat kameratoiminnot, jotka helpottavat myös työlaitteiden kiinnityksissä. Muuten ohjaamo on tuttua Fendtin laatua ja kaikki sijaitsee loogisesti paikallaan.

Fendt 1050 Variotronic

Variotronic-ohjausjärjestelmän kautta pystyy käyttämään lähes kaikkia toimintoja samaa kautta ja näyttö, monitoimiohjaussauva sekä muut hallintalaitteet muodostavat loogisesti toimivan kokonaisuuden. Variotronic-järjestelmä on kehittynyt entisestään ja PowerPlus- sekä VarioGuide-ohjelmien kautta esimerkiksi automaattiohjaus tarkentuu huomattavasti entisestään.

Fendt 1050 Vario Horsch

Peltotesteihin Fendtin taakse oli asennettu Horschin 12-metrinen lautasmuokkain, jonka yli 11 000 kilon paino rajoittaa traktorivaihtoehtoja huomattavasti. Ohjaamossa Fendtin väännön huomaa hyvin, sillä matalien kierroslukujen kautta äänimaailma on sisätiloissa hyvin hiljainen. Pelto muokkautuu vauhdilla ja työn tehokkuuden havaitsi parhaiten vasta koneesta noustuaan, sillä hehtaarituotos on todella korkea. Kaiken kaikkiaan Fendt suoriutuu sekä pelto- että maantieajosta hillitysti ja koneen valtava koko on helppo unohtaa. Välillä jopa tuntuu, että kyllähän 500 hevosvoimaa pitäisi kuulua hieman paremmin naapureille saakka, mutta Fendt on tyylikäs työkone, joka ei turhaa meteliä pidä itsestään. Sen ei yksinkertaisesti tarvitse…

Fendt 1050 Kallio Kyllönen

Mikään massatuote ei 1000 -sarjan Fendt tule Suomessa olemaan, mutta myyntijohtaja Matti Kallio ja tuotepäällikkö Niko-Pekka Kyllönen uskovat muutaman kappaleen vuosimyynnin toteutuvan lähinnä suurtiloille tai raskaisiin urakointitehtäviin. Malliston hinta selviää tarkemmin Agritechnican aikaan.

Tapani Palo