Uutiset

Yleinen

Ergo-DigiStick-kahvoilla kuormaintyö maatilatasolla luontevammaksi

– Olen ajanut puuta jo 15-kesäisestä. Nyt 40-kymppisenä on hyvä että ohjausgeometria on kunnossa, Matti kertoo.  Matin isä, Lauri, on myös puutavaran ja haketuksen kanssa ollut tekemisissä jo vuosia. Kotona on rakenneltu kaikenlaista. Nyt haketettavaa tarvitaan yhä enemmän, kun hakepannut lisääntyvät. Kuormainta pitää jonkun käyttää myös entistä enemmän. Nyt polttokelpoista haketta tehdään Farmi Forestin 380 laikkahakkurilla.
– Meillä oli puutavarakuormaajassa vuosia mekaaniset vivut. Hydrauliikkalohko saatiin siististi ohjaamon ulkopuolelle ja vivut saatiin ohjaamoon kätevästi takalasin alta.

Kuormaustyö kävi olevinaan kohtalaisen ergonomisesti, kun kuljettajan istuin kuitenkin kääntyi taaksepäin. Pyörivä istuin on oikeastaan ehdoton edellytys, jotta voidaan puhua ylipäätään ergonomisesta työasennosta kuormaamisessa, Matti painottaa.
Vivut kuitenkin olivat kaukana ja kuormatessa asento oli koko ajan etukeno. Samaan aikaan pää oli pystyssä tai kallellaan ja niska oli taitettuna ja jännityksessä koko ajan. Hartialinja oli kuormatessa jännittynyt, kun kasaa kuormattiin hakkuriin.

Särkyä ja kuluman alkua

– Monille ja myös minulle tuosta epäergonomisesta työasennosta tuli särkyjä ja pitkän päivän kuormaajankäyttö saatikka monipäiväiset kuormaukset kävivät jo raskaaksi. Terveystarkastuksessa minulla havaittiin pientä kulumaa niskassa, Matti kertoo.
Ergonomiaan päätettiin panostaa, kun haketta piti kuitenkin tehdä. Aiemmin käytössä olivat ”analogiset” pystyotekahvat, joiden tarkkuus haluttiin säilyttää.

– Päätimme sitten varustaa kuormaimen sähköohjauksella, jotta kuormaustyö voitaisiin tehdä ergonomisemmin ja valikoimaa tutkittiin. Ensin meillä oli mielessä sauvaohjaus, joissa kyynärpää nojaa, mutta ranne on kiertyneenä, kun vipu on pystyssä. Se ei tuntunut oikein houkuttelevalta, Matti muistelee.

– Markkinoilta löytyi Rotecin sähköohjatut Ergo-Digi­Stick-kahvat, joiden ergonomia oli toisenlainen. Käsi asettuu kahvan päälle, hieman kuten tietokone hiireen, mutta sormet ja puoli kämmentä nojaavat kahvaan kokonaan. Kämmen saa nojata kahvaan koko ajan ja ranne on tuettu, Matti näyttää. Tällöin eivät hartiat ja käsivarren lihakset ole koko ajan jännittyneinä, kun tukena käytetään Valtran istuimen käsinojia.

Mekaniikka on kuljettajan hallittava

– Vaikka moni vannoo mekaanisen vivun nimeen, koska se on olevinaan tarkka, se ei sitä kuitenkaan ole, kun kuljettaja väsyy. Väsymys tulee nimenomaan työergonomiasta ja siitä millaisia liikkeitä ohjainvivustolla tehdään, Matti muistuttaa.
Kun tuo kaikki mekaaninen tarkkuus saadaan siirrettyä sähköohjaukseen, se on yhtä tarkka ja toimiva. Kaikki välykset ohjaimissa pitää kuitenkin poistaa, jolloin ylimääräistä liikettä ei tapahdu silloin, kun kuljettaja ei sitä halua. Ohjaustuntuman muutokset vaikka öljyvirtauksen voimistuessa tai kuorman kasvaessa puomin päässä ovat ”ominaisuuksia”, joihin kuljettajan normaalisti pitäisi tottua.

Uudet tavoitteet

Tavoitteena on se, että kuljettaja saa sellaisen ohjaustuntuman kuin hän haluaa eikä sellaisen kuin kone suostuu antamaan. Kun kuormaimen liikkeet pitää kuitenkin olla pehmeät liikkeen alussa ja lopussa, pitää ne olla myös sähköisessä ohjauksessa.
– Tällä paketilla saan säädettyä ohjaustuntuman juuri sellaiseksi kuin haluan, Matti kehuu. Tällöin kuljettaja ei sopeudu ohjaukseen vaan ohjaus sopeutuu kuljettajan toiveisiin ja kuormain on kuljettajan käsien jatke.
– Kun sähköistä ohjausta asennetaan pitää muistaa, että ensin kaiken pitää olla kunnossa hydrauliikassa ja vasta sitten hydrauliikkaa voidaan ohjata tarkasti, Matti tähdentää.
– Itsekin jouduimme säätämään hydrauliikkaa ja onneksi Jokihydro Joensuussa jaksoi paneuta asennuksen haasteisiin, Matti kiittelee.

Kokemukset positiivisia

Aiemmin päivän kuormaimen käyttö aiheutti särkyjä.
– Viime kesän Liperin suviseura-alueelle haketin 2500 kuutiota katteeksi. Kun käytössä olivat ensimmäistä kertaa Rotecin sähköohjatut Ergo-DigiStick-kahvat, en havainnut minkäänlaisia särkyjä ja kuormain totteli tahtoani, Matti kehuu.

Monissa sähköohjatuissa laitteissa esimerkiksi öljynvirtausmäärä vaikuttaa ohjainlaitteen toimintaan. Matilla on käytössä Valtra matalakierrosmoottorilla, jolloin polttoaineen kulutus laskee kierrosten laskiessa.
– Saan mielestäni alennettua polttoaineen kulutusta haketuksessa alemmilla kierroksilla, mutta kuormaajassa ohjaustuntuma ei muutu mihinkään, Matti kehuu. Matti jatkaa, että eivät nämä ohjaimet kuitenkaan maksa paljoa verrattuna kalliimpiin sähköohjattuihin kahvoihin.

Hakkuri vinossa

Matti on rakennellut hakkuria traktori-perävaunuyhdistelmään omien tarpeidensa mukaan. Perushakkuri on käännetty 45 astetta vinoon, jolloin kuljettaja näkee syöttöpöydälle. Jos kitaan syötetään suoraa rankaa, pöydälle ei ehkä tarvitse nähdä.
– Meillä hakettavana on kaikenlaista puuta, jossa on myös mutkia ja oksia, jolloin pöydälle on mukava nähdä, jotta osaa katsoa, miten kasaa oikein pitää pyöräyttää, jotta hakkuri saa töitä, Matti kertoo.

Kun yhdistelmän aisa on kääntyvä, saadaan kita paremmin osoittamaan kasalle päin ja puhallustorvesta tavaraa perävaunuun saadaan liikkeelle nopeammin.
– Olemme päätyneet tällaiseen haketusvaunuyhdistelmään, kun kasat ovat usein sen suuruisia, että perävaunuja ei kannata sinne useampaa viedä, Matti perustelee. Matti jatkaa, että monesti sinne niitä ei edes sopisi.
– Laikkahakkuriin päädyimme sen vuoksi, että monilla asiakkaillamme vuoden haketarve ei ole suuri, mutta hakkeen laatu pitää olla parempi kuin isolla laitoksella, Matti muistuttaa. Matti jatkaa, että ei tämä kuitenkaan mikään risuhakkuri ole.

www.rotecengineering.fi

Ohjausgeometriaa

– Edelleen suuri osa maatilakuormainten ohjausventtiileistä on ns. ympäripumppaavia.
Tämä tosiasia edellyttää kuormaimen ohjausventtiililtä erityistä tarkkuutta, varsinkin kun ohjataan useampaa liikettä yhtä aikaa, kertoo Jorma Johansson Rote­c Engineeringiltä.

Kun ohjausventtiilin läpi virtaavaa öljyvirtausta ryhdytään kuristamaan karaa siirtämällä ja samaan aikaa avaamaan öljylle tietä sylinterin painepuolelle ja vielä sylinterin paluupuolelta tietä tankkiin, kaikki paineet vaikuttavat toteutuvaan virtausmäärään.
Jorma jatkaa, että voidaan hyvin ymmärtää, että kun tämä tapahtuma kahdennetaan tai kolminkertaistetaan ohjaamalla useampaa liikettä yhtä aikaa, vaatii se ohjausventtiililtä hyvin suunniteltuja ominaisuuksia.
Karojen siirtämisessä, jo millimetrin osat, suuntaan tai toiseen, saavat syntyvissä paineissa ja niiden myötä öljyvirtauksissa aikaan merkittäviä muutoksia, eli jokin liike pysähtyy toisen liikkeen taas rynnätessä liian suurella nopeudella.

Käden tarkkuus herpaantuu

Käsivipuventtiileissä ja myös hydraulisessa esiohjaus venttiileissä on käden ja karan välillä suora yhteys, jolloin hallittu yhteisajo vaatii ”millimetrintarkkaa” otetta. Taitava kuljettaja pystyy tuota tekemään aikansa, mutta tarkkuus vaatii hintansa väsymisenä tai otteen herpaantumisena.

Sähköisellä esiohjauksella tuon yhteyden, käden ja venttiilin karan välillä, voi ”räätälöidä” niin, että karojen tarkka asemointi toisiinsa verrattuna saavutetaan helposti kahvan liikeradan alkupään ”venytetyn” pituuden vuoksi. Karan ollessa reilusti auki ei pienellä avautuman muutoksella ole merkitystä virtaukseen, joten liike kahvan liikkeeseen verrattuna on suuri. Tämä on niin sanottu logaritminen muutos (vipuventtiilillä lineaarinen muutos).
Elektroniikka mahdollistaa myös ns. rampit eli alkukiihdytykset ja loppuhidastukset, jotka tekevät kuormaamisesta sujuvaa ja puomistoa säästävää.

Kohta 1000 Ergo-DigiStickiä

– Raskaammassa kuormainkäytössä ammattilaisilla on ollut jo vuosia sähköinen ohjaus ”vakiona”. Ergo-DigiSticin ero raskaan ammattilaiskäytön ohjainlaitteisiin on etenkin hinta, kertoo Jorma Johansson Rotec Engineering Oy:stä.

– Tarjoamme ergonomisia ohjainlaitteita, nimenomaan maatila- ja traktoriurakointitason laitteisiin, joissa hinnalla on suuri merkitys, mutta joissa halutaan samoja ominaisuuksia kuin ammattitason laitteissa, Jorma jatkaa.

Yksi osoitus tämän tason laitteiden tarpeesta on se, että Ergo-DigiStick-kahvoja on asennettu kohta tuhat.
– Jossain vaiheessa syksyllä 1000 kappaleen määrä menee rikki Jorma paljastaa.

Lue seuraavaksi