Elmia Wood 2017-2

Seppo Pentti

Hakkurin terät ovat nopeasti entisiä, jos puun seassa on metallia tai kiviä. Puhtaan puun haketus tylstyttää teriä myös vähitellen. Ruotsissa valmistetaan mallikohtaisia teriä hakkureihin, joille luvataan pidempää terävyyttä normikäytössä. Kivistä ja metallista nämäkään terät eivät tykkää. www.tole.se

Heizomatin hiukkasloukku vähentää lämpökattilan palokaasujen hiukkasia. Kattilan jälkeen on hiukkasloukku, johon johdetaan korkea jännite, jolla taas saadaan vastus ja hiukkasloukku kuumenemaan. www.finnmammut.fi.  

Jollei haketettava kasaa ole viety terminaaliin, missä on tilaa touhuta, joudutaan maastossa aina tekemään kompromisseja. Ahtailla metsäautoteillä rankakasat joudutaan tekemään monesti tieltä, jossa on myös perävaunu. Traktorilla hinattavaan omamoottoriseen hakkuriin verrattuna kuorma-autoalusta on toki hieman nopeampi liikutella. Heizomaitit ja Heizohackit myy Finnmammut​.

Kronoksen uutuus eli Gripto 1010-kuormain oli esillä. Kuormain nostaa 200 kiloa enemmän puomin päästä kuin edellisen mallisarjan vastaava kuormain. Uusilla materiaaleilla ja suunnittelulla on ollut vaikutusta.

Kronos esitteli näyttelyssä myös kärkiohjausta, jollainen on toki ollut jo John Deerellä käytössä. Kuormaajaa käytetään muuten normaalisti, mutta kuljettaja ohjaa kuormaajan liikkeitä ”tavoitteellisesti” oikeaan kohteeseen ja kuormaimeen sijoitetut anturit ja elektroniikka laskee optimaalisia liikeratoja kuormaimelle. Käännössä kouran sivuliikkeen nopeus suhteutetaan etäisyyteen. Rinnakkain voidaan haluttaessa tai vikatilassa käyttää myös perinteistä järjestelmää, jolloin sylintereitä ohjataan normaalisti. 

Slovenialainen Krpan on uusi merkki markkinoilla ja mallistossa on havaittavissa selkeitä yhdennäköisyyksiä muihin merkkeihin.

NC:n lavetit ja perävaunut ovat tuttuja Suomen markkinoilla. Kuvassa maansiirtovaunu, joka kestää kovaa käyttöä. NC:tä myy Rentti.