CATilta uudet D-mallin kurottajat

Seppo Pentti

CATin D-sarjan kurottajat on esitelty Suomessa ja nyt niitä saa jo tilata. Uutuutta ehdittiin odottaa markkinoille vuosi mallisarjan ensiesittelystä. Agri-puolen CATit myy AgriToukola Machinery Oy.

Caterpillar on tunnettu tuotteistaan, mitkä ovat suunniteltu ammattilaisille. Insinöörejä on 10000 tekemässä erilaista suunnittelua, kun toimialojakin on runsaasti. Suunnittelua tehdään pitkän kaavan mukaan, kun tuotteita halutaan myytävän ammattilaisille. Ohjaamossa ollaan töissä pitkä päivä ja se aika pitäisi saada tehtyä tehokkaasti työtä ja saada mahdollisimman paljon aikaiseksi. Virheitäkään ei saisi tulla ja kuitenkin kone on monesti kovilla tai ainakin äärirajoilla.

Caterpillaria tuo maahan Wihuri Oy Tekninen kauppa ja yhteistyö alkoi 70 vuotta sitten 1947. Aiemmin maahantuontia hoiti Witractor. mutta nyt kaikki ovat Teknisen kaupan alla.

Wihurin historia on rakentunut kolmen vahvasti liike-elämässä toimineen henkilön elämäntyöstä. Hjalmar Aarnio perusti ensimmäisen tukkukauppansa Kaarinaan 1901 ja oli aikansa tukkukaupan edelläkävijä. Merenkulkuneuvos Antti Wihuri aloitti uransa laivanvarustajana ja oli konsernin kansainvälinen uranuurtaja, jonka liiketoiminnat käsittivät yli 20 eri alan yritystä. Tärkeänä linkkinä Hjalmar Aarnion ja Antti Wihurin liiketoimintojen välillä toimi kauppaneuvos Rakel Wihurin elämäntyö, joka yhdisti kahden oman alansa uranuurtajan liiketoiminnat Wihuri-Yhtymäksi vuonna 1961.

Näiden kolmen henkilön elämäntyötä on Antti Aarnio-Wihuri jatkanut vahvistaen Wihuri-konsernin asemaa kansainvälisenä suomalaisena monialakonsernina ja perheyhtiönä.

Sen lisäksi, että Wihuri myy, se myös huoltaa koneita ja toimittaa varaosia. Huoltopisteitä on seitsemän ja yhteensä asentajia on 150. Vaikka koneet ovat lujia, niin 50 vuotta vanhoihin koneisiinkin tulee ainakin vähitellen jo pientä vikaakin ja ne viat pitäisi saada nopeasti korjattua ja koneet takaisin töihin, Jarno jatkaa.

Vuokraaminen lisääntyy

-Yksi merkittävä osa CAT-markkinointia on CAT Rental Store. Vuokraamalla koneen asiakas saa käyttöönsä huolletun koneen sesongiksi vaikka rehuauman päälle. Tällöin murheena eivät ole öljyvuodot tai epävarmuus koneen toimivuudesta.

Vuokraaminen on hyvä tapa tutustua koneen ominaisuuksiin. AgriToukola Machineryn kautta oli enimmillään kolme konetta kesällä samaan aikaan vuokralla, Juha-Pekka Toukola kertoo. Erityisesti pyöräkuormaajista on vastaisuudessakin tarjolla sopivia kesäehtoja. Koneita on nyt Rentalin kirjoissa 156, joten valikoimaa on melkoisesti. Määrä toki vaihtelee, mutta jos vuokraushalukkuus kasvaa, saadaan kalustoakin tarvittaessa vuokraamon käyttöön.

Agri Toukola Machinery

-Agri-puoli on haastava meidän omalle myyntiverkostolle, koska tarpeet siellä ovat toiset, Jarno Nissi tunnustaa. Siksi agri-puolta hoitaa AgriToukola Machinery, jolla on nyt kuusi myyjää käytettävissään.

-Meidän myyntitiimillä ei kaupankäynti rajoitu vain virka-aikaan, vaan kauppaa voidaan tehdä oikeastaan koska vain, kun vain puhelimella tai muuten saa kiinni, Juha-Pekka toteaa.

Jarno toteaa, että tärkeää myyjälle on tuotteen tunteminen ja sen soveltuvuus asiakkaan töihin. Näissäkin koneissa on paljon ominaisuuksia, joita ei muissa kurottajissa ole. Ominaisuuksien tunteminen ja niiden kertominen asiakkaalle on tärkeää, jotta asiakas tietää etukäteen, miten työt näillä onnistuvat. 

Tuotteet kunnossa

Caterpillaria on vuosikymmeniä pidetty alansa huippuna tuotekehityksessä. Ammattilaiset valitsevat sen kestävyyden ja varmatoimisuuden perusteella. Tarvittaessa huolto on nopeasti käytössä, jos tulee ongelmia. Koneet on myös saatu kuntoon, jos ne ovat vaurioituneet tapaturmissa.

Caterpillar mallistoon kuuluu noin 300 erilaista konetta. Pienin on telakaivukone tyypiltään 300.9 ja vastaavasti isoin on telakaivukone, mikä painaa 7 miljoonaa kiloa.

Tuotekehitystä tehdään jatkuvasti. Viime vuosina pääpaino on ollut päästönormeissa ja pienipäästöisyyteen on satsattu. Nyt kun päästömuutokset on käsitelty, pääpaino siirtyy tekniikkaan; esimerkiksi hybrideihin, joissa varastoidaan jarrutuksen liike-energiaa vaikka laskettavasta puomista. Hybrideillä päästään jopa 30 % energiasäästöön.

Maatalouskonetuotannossa kuten Challengerin telatraktoreista luovuttiin jo vuosia sitten. Patentit jäivät kuitenkin Caterpillarille ja niitä hyödynnetään esimerkiksi asfattikoneissa. Kurottajia suunnitellaan sekä rakennus että maatalouskäyttöön. Rakennuspuolen kurottajiin on saatavilla nostokorivalmiudet. Maatalouspuolen kurottajiin nostokorivalmiutta ei ole. Ne ovat suunniteltu tavaroiden nostoon.

CAT-tuotteet agri-puolelle ovat lähinnä alle kahdeksan tonnin kaivukoneet, pyöräkuormaajat ja aggregaatit. Koko repertuaari on toki myynnissä tarvittaessa.

Uusi D-malli

Kurottaja hankitaan agri-käyttöön etenkin tavaran ja materiaalien siirtämiseksi varastoon ja sieltä pois. Tavara voi olla paaleja, irtorehua, vihanneksia laatikoissa, broilerlaatikoita, tavaraa kuormalavalla, viljaa, lantaa tai vaikka lunta.

Jotta agri-mallit olisivat sopivia käyttökohteisiin, esimerkiksi malli 306D on vain 225 senttiä korkea ja 210 senttiä leveä. Pikkumallilla kolmen tonnin kuorma nostetaan siis mallimerkinnän mukaan kuuteen metriin. Näkyvyyteen on panostettu.

Normaalissa nostotyössä moottoriteho ei ole ratkaiseva eli moottori voi olla pienemmästä päästä, mitä mallistossa on saatavilla. Voimaa tarvitaan etenkin, jos kurottajalla on tarkoitus vetää täysiä kuormia.

Huoltokohteet on kerätty moottoritilaan helposti tarkastettaviksi. Jarno Nissi esittelee uutuutta.

-Harva hankkii kurottajan vetoon ja hankinnan perusteet on syytä pohtia tarkkaan. Jos vetoa on vaikka alle 10 % työstä, moottorin kokoon ei kannata panostaa. Yleensä tärkeintä on erilainen kuormaustyö; paalien kuormaaminen 10 metrin kasoihin, jolloin varasto saadaan täyskäyttöön, Jarno pohtii. 

Moottoritehot ovat uusissa D-malleissa 101-143 hevosvoiman välillä ja tarjolla on pienihävikkistä powershift ja portaaton kahden alueen hydrostaattivaihteisto.

-Etenkin powershift vaihteistossa tärkeää on suorat voimansiirtolinjat. Moottori onkin kaikissa powershift-malleissa CATissa pitkittäin, jotta kulmavaihdetta ei tarvita. Jos vetotyötä on runsaasti, suosittelemme 6-nopeuksista powershiftiä pienten voimansiirtohäviöiden vuoksi, Juha-Pekka toteaa. Hydrauliset jarrut ovat varusteena aina vetokoukun kanssa. Jarrut ovat molemmilla akseleilla. Voimansiirrossa on etuakselilla lukko ja neliveto on jatkuva.

-CATin kurottajissa kaksi ensimmäistä tyyppinumeroa kertovat, miten suuri taakka saadaan nostettua jälkimmäisten tai jälkimmäisten numeroiden osoittamaan korkeuteen, Jarno kertoo. Aikaisemmasta mallistosta puuttui muutama malli, mutta nyt mallisto on kattava.

Uusissa kurottajissa akseliväli on markkinoiden pisin, mutta kääntösäde on käytännössä sama kuin kilpailijoilla; renkaat kääntyvät riittävästi. Tämä antaa koneelle ketteryyttä ja akseliväli vakautta nostoon, mutta etenkin perävaunun vetoon. Vetopiste on lähellä taka-akselia ja koukku on mitoitettu 3,5 tonnin kuormalle.

Kurottajalla, millä tehdään töitä pölyisissä olosuhteissa, moottorin ja etenkin hydrauliikan jäähdytys ovat kovilla ja siksi puhaltimet kääntävät puhallussuunnan ajastettuna tai lämpöjen noustessa, jolloin ilmavirralla siivotaan siivikot. Logiikkaohjattu tuuletin käy tarvittaessa, jolloin turhaa kylmien öljyjen kanssa ilmaa ei vatkata.

-Mikä on CATin kurottajissa käyttäjälle uutta ja toimivaa, on turvarajat, Juha-Pekka toteaa. CATin aktiivinen ja passiivinen turvallisuus tulee esiin käytössä. Pitkä akseliväli, kuormantunnistus ja vääntöanturit, mitkä tunnistavat akseleiden vääntöä.

Vaikka ollaan äärirajoilla, liike, kuten kippaus, voidaan suorittaa loppuun, kun eteenpäinmeno on valittu suunnaksi ja jalka on jarrulla. Tämä nopeuttaa tekemistä, kun työkierto on katkeamaton. Kaikissa muissa kurottajissa edellytetään kuittaus, kun turvaraja ylittyy, Juha-Pekka toteaa. CATissakin kuittaus tarvitaan, jos halutaan lähteä liikkeelle taaksepäin. Ääritilanteen purku kytkee 30 sekunnin nauhoituksen päälle, jolloin nauhoitetaan koneen ohjausliikkeet.

Puomi on nopea, kun sähköisellä ohjauksella ja suurivirtausventtiileiden kautta saadaan öljy virtaamaan nopeasti ja tarkasti. Vaikka ohjaus on sähköinen, liikkeet ovat tarkat.

Agri-mallit varustetaan koukulla, jolloin niillä voi vetää perävaunua ja kurottajassa on jarrut. Paljon vetotyötä tekevä valitsee vaihteistoksi herkemmin powershiftin, missä voimansiirron hävikit ovat pienet.

-Murtovoimat koneessa markkinoiden suurimmat, Juha-Pekka lupaa. Uutta on myös puomin pakkauksen hidastuminen aivan liikkeen lopussa, jolloin puomilla ei ajeta päin seinää eli tappia päin. Iskunvaimennus tekee myös kuljettajan olon mukavammaksi.

T1B-traktoriksi rekisteröitävien mallien ohjaamon leveys on 90 senttiä, mikä on enemmän kuin rakennuskurottajissa. Ohjaamo on kokonaan uusi: hallintalaitteet, kyynärnoja, näyttö ja ohjaimet. Näyttö on uusi. T1B-rekisteröidyissä kurottajissa ja on jarrut molemmilla akseleilla.

Joystikissä esimerkiksi suunnanvaihtaja on nyt vivun takana, jolloin peukalo on vapaa hoitamaan puomin ohjaukseen ja esimerkiksi puomin jatke on käytettävissä samaan aikaan, kun lisähydrauliikka voidaan vaihtaa 1 ja 2 linjan kesken. Kun ohjaimet ovat sähköiset, trukkilavakäyttöön ohjaimet voidaan myös vaihtaa toimimaan eri napeista. Tällöinhän kauhan kallistusta ei yleensä tarvita ja se vaihdetaan jatkeen ohjaukseen.

Moottorin hallinta on muuttunut. Saatavilla on Anvanced-monivärinäyttö, jossa voidaan muokata moottorin, vaihteiston ja, tuulettimen ja hydrauliikan asetuksia. Vuonna 2018 on tulossa vaakamahdollisuus, jolloin esimerkiksi ruokintareseptin teko seosrehuruokinnassa helpottuu.

Uusia D-malleja tuli agri-puolelle yhteensä neljä; 306D, 357D, 408D ja 3510D, , joista esillä oli kolme. Takana on 306D ja edessä 408D, jossa myös kaksiosainen puomi. Seuraava malli 3510D on jo kolmiosasisella puomilla. Pienin malleista on vanhan sarjan 255C, mikä on saatavilla vain hydrostaattisella voimansiirrolla.