Case IH:n uusia malleja

Seppo Pentti

Agritekin maahantuomat ja jälleenmyyjien myymät Case IH:t ovat saaneet täydennystä mallistoon. Myynnissähän ovat olleet mallisarjat Farmall, Maxxum, Pumassa, Optum vuodesta 2015 ja Magnum. Näiden lisäksi on tullut myyntiin tämän vuoden alusta Luxxum-mallisto täydentämään aikaisempia mallisarjoja. Katso esittelyvideo linkistä

Vasemmalla olevan Maxxumin ulkonäkö etenkin katossa on kuin Pumassa. Koeajossa oli Maxxum 115, jossa semipowershif-vaihteisto. Oikealla Luxxum, joka tuli täydentämään pikkupäätä.

Case IH:n kaikki Suomessa myytävät traktorimallistot ovat uudistuneet parin viime vuoden aikana. Vuosi sitten esiteltiin uusi Puma. Aivan uutena mallisarjana Optum esiteltiin Magnumin ja Puman väliin, jolloin valikoima tiivistyi. Samoin kävi pienemmässä mallisarjoissa, kun Farmallin ja Maxxumin väliin esiteltiin Luxxum. Luxxum korvaa Farmall U Pron ja Farmall U sulautuu Farmall C:hen. Farmall A jää ennalleen. Käytännössä moni asiakas päätyy pikkupäässä Farmall A:han, Heikki Sampolahti toteaa. Heikki on Case IH: myyntipäällikkö.

Case IH:llahan mallimerkinnän numero kertoo nimellistehon hevosvoimina moottorin nimelliskierroksilla. Tähän päälle tulee noin 20 hv, jolloin ollaan maksimitehossa. Maksimitehon päälle tulee vielä tapauskohtaisesti lisäteho, noin 15 hv. että maksimitehot on käytössä tietyllä kierroksilla. Esim. Maxxumissa maksimitehot on käytössä kun 1800-1900 rpm. Maksimitehon ja lisätehon ero Maxxumisa on 10 hv, maksimitehon ja lisätehon ero on noin 20 hv.  Puma-sarjassa ero on 15 hv ja 20 hv. Luxxumissa maksimiteho on sama kuin nimellisteho. 

– Maksimitehoon kannattaa kuitenkin kiinnittää ensisijaisesti huomiota, koska se kertoo moottorin todellisesta suorituskyvystä moottorin työkierroksilla ja se on käytössä aina esimerkiksi muokkaustöissä, Heikki muistuttaa. Toki väännöillä yms. on myös oleellinen merkitys ja vääntöön etenkin työalueen kierroksilla kannattaa kiinnittää huomiota.

Maxxum

Maxxumin mallistossa on neljä- ja kuusisylinterisiä malleja. Molemmissa malleissa on sama akseliväli. Akseliväliä on kasvatettu, mutta kääntyvyys ja ketteryys ovat samat kuin aiemmin eli se, mikä oli 4-sylinterisissä malleissa. Akseliväli sen sijaan riippuu siitä, onko Maxxumissa jousitus vai ei. Jousilla varustetussa traktorissa on aavistuksen pidempi akseliväli, millä ei käytännössä ole merkitystä kääntösäteeseen.

Maxxumin ohjaamo on pelkistetty, koska koeajossa ollut traktori oli mallisarjan edullisin, siinä on mm. mekaaniset lohkot. Maxxum MC sarjassa on MC monitoimikahva ja hallintapaneli Tämä sama paneeli onkin sitten kaikissa sitä suuremmissa Case IH traktoreissa (Puma, Optum, Magnum ja Quadtrack).

Suunnanvaihto on ohjauspylväässä, mutta pysäköintijarru on perinteisesti kahvalla kuljettajan vasemmalla puolella lattialla. 

 

 

Vaihteistovaihtoehdot ovat nelisylinterisellä semipowershift tai portaaton. Kuusisylinteriseen tarjotaan nyt semipowershift-vaihteistoa. Koeajossa oli nelisylinterinen semipowershift. Peruutus on käytännössä yhtä nopea kuin eteenpäinajo.

Maxxumin ulkonäkö etenkin katossa on kuin Pumassa. Ohjaamon päällä on lisävarusteena saatavilla 14 LEDin työvalopaketti. Lisävarusteena on tarjolla pakokaasujarru, mikä on kätevä etenkin siirtoajossa. Pakokaasujarrutettaessa ei kuluta käyttöjarruja eikä sen aikana kuluteta polttoainetta. 

Moni asiakas pohtii erilaisia vaihtoehtoja lisävarusteista kuten 50 km/h:n varusteita tai automaattiohjausta, jos kaikkeen ei ole varaa tai välttämättä tarvetta. 

– Itse olen tehnyt laskelmia, miten nopeasti automaattiohjaus maksaa itsensä takaisin verrattuna siihen, että sitä ei ole käytössä, jolla Heikki esittelee. Hyöty tulee, kun päällekäinajo vähenee ja samalla siemenen ja etenkin lannoitteen kulutus vähenee. Samalla sadon laatu tasaantuu. Etenkin pienillä ja monimuotoisilla lohkoilla päisteautomatiikka helpottaa ja nopeuttaa töitä suhteessa enemmän kuin isoilla lohkoilla, Käännöksiä pikkulohkoilla kun tulee enemmän.

– Automaattiohjaus ja päisteautomatiikka on loistava yhdistelmä pienillä ja epäsäännöllisillä lohkoilla, Heikki painottaa.

Luxxum etukuormainkoneeksi

Case IH Luxxum taustallaan Loimaata lähestyvä lumisadealue. Katto on matala ja ikkunapintaa on runsaasti.

Luxxum on monipuolinen ja ketterä traktori esimerkiksi kotieläin tilan pääkoneeksi, Heikki kertoo. Suunnanvaihdon herkkyyttä voidaan säätää, jolloin etukuormaintyö käy sillä kätevästi. Suunnanvaihto on etukuormaintyössä suunniteltu tehtäväksi ilman kytkintä. Painojakauma on Luxxumissa myös hyvä. Monissa etukuormaintöissä tehoa ei tarvita paljoa, mutta ketteryydestä on paljon etua. Luxxumin moottoritehot ovat 100, 110 tai 120 hevosvoimaa. 

Luxxum 100 koeajossa

Luxxumin ohjain on hieman monipuolisempi, kun siihen on sijoitettu useasti tarvittavat ohjaimet. Oikealla olevalla vivulla hallitaan hydrauliikkaa kuten etukuormainta. Samalla vivulla saadaan toimimaan myös suunnanvaihto. 

Luxxumissa päästöt hoidetaan pääasiassa urealla, mutta käytössä on myös takaisinkierrätys. Vapaasti raitista ilmaa ottava moottori jaksaa vääntää. Luxxumissa on paljon vaihteita normaalilla työnopeusalueella eli 4–12 km/h nopeudella kolmetoista kappaletta. Limitystä on siis riittävästi, jotta työ saadaan tehtyä optimivaihteella. 

Luxxumin vaihteistossa on myös automatiikkaa, mikä helpottaa kuljettajan valintoja. Esimerkiksi aluevaihdon jälkeen automatiikan voi antaa valita sopiva sopivin vaihde päälle. Tällöin traktori määrittää itse sopivimman välityksen kuormituksen mukaan.  

Pellolle- ja maantielle on oma automatiikka ja vaihteisto on mallia 4*4*2. Peltoautomatiikassa Powershift vaihtaa ryhmän sisällä, kun vaihdekepillä on ensin valittu jompikumpi alue. Tämän jälkeen napeilla voidaan valita 4*4 vaihteet. Vaihteiston käsikäyttö on myös mahdollinen. Moottoriin voidaan asettaa kaksi vakiokierroslukua, jotka löytyvät pikanäppäimen alta. 

Luxxumin jousituksen säätö on kolmiportainen ja myös maavaraa voidaan säätää. Maavarasäätö helpottaa myös kuormaimen asennusta. Kätevyyttä etukuormaintyössä lisää se, että samalla hydrauliikan joystickilla voidaan vaihtaa myös vaihteita.

www.agritek.fi