Uutiset

Yleinen

Antarctica 2 –traktoriretkikunta on nyt puolimatkassa etelänavalle

Antarctica2 -retkikunta on  saavuttanut ensimmäisen merkittävän virstanpylvään matkallaan kohti etelänapaa ja takaisin ja on nyt puolimatkassa navalle.

Matka on ollut poikkeuksellisen rankka. On kestänyt 11 päivää päästä tähän 1250 km:n virstanpylvääseen. Massey Ferguson MF 5610 -traktorin ja joukkueen on täytynyt selvitä vaarallisista halkeamakentistä, jyrkistä nousuista, yli metrin korkeista kiintojää-aalloista, pehmeästä lumesta ja tuulen hyytävyysasteella -56 celsiusasteen lämpötilasta. Traktori ja miehistö ovat joutuneet kovalle koetukselle näissä olosuhteissa. Molemmat ovat kuitenkin osoittaneet joustavuutta ja voittaneet äärimmäiset haasteet.

Saavutettuaan 1250 km kohdan, pääkuljettaja, ”traktorityttö”, Manon Ossevoort, sanoi: ”Matka puoliväliin on ollut vaikea, paljon vaikeampi kuin odotin, joten olen hyvin helpottunut päästä tähän kohtaan. Ajo-olosuhteet ovat olleet todella vaikeita, mutta traktori ja koko joukkue on selviytynyt hienosti. Traktori on ollut vahva, vakaa ja varma, ja on uskomatonta tietää, että jokaisen ajetun tunnin jälkeen olemme lähempänä maantieteellistä etelänapaa. Toiveemme ovat korkealla tehdä matka kokonaan. Koen suurta kunnioitusta Etelämannerta kohtaan, ja tämä kokemus on aivan yhtä innostava kuin unelmoin. ”

Juhliakseen puolimatkaa tiimin jäsenet palkitsivat itsensä kana-curry-illallisella ja juhlajuomalla. Nyt he ovat matkalla kohti napaa täydellä vauhdilla.

Päästessään reitin kaikkein vaarallisimman osan – halkeama-alueen ja vuorten – läpi, seuraavaksi Antarctica2-retkikunnan matka jatkuu jäätasangon halki. Tämä yksitoikkoinen jäätynyt autiomaa voi olla erittäin kuluttava ja vaikea selviytyä henkisesti. Kovan pakkasen lisäksi joukkue voi odottaa liukkautta, epätasaisia pintoja ja lumikinoksia. He myös todennäköisesti kohtaavat huonon näkyvyyden takia lumisokeutta ja tuulen piiskaamia lumi- ja jäähiukkasia.

Campbell Scott, Massey Fergusonin brändin kehitysjohtaja, kommentoi: ”Retkikunnan traktoritoimittajana olemme innoissamme päivittäisistä päivityksistä matkan varrelta. Tiesimme, että matkasta tulee suuri haaste sekä traktorille että joukkueelle. Kuullessamme retkikunnan raportteja ymmärrämme nyt täysin miksi tämän on vaikein matka maapallolla. Kiitämme retkikunnan voimaa ja päättäväisyyttä. Samalla voimme kuvitella Sir Edmund Hillaryn ja hänen joukkueensa taistelua samoissa olosuhteissa yhdessä luotettavan Ferguson TE20 traktorin kanssa vuosia sitten.”

Tähän mennessä matkan suurin haaste on ollut ajopinta, varsinkin kiintojää-aallot. Nämä kovaksi pakkautuneet jäävallit ovat olleet odotettua pahempia ja saavuttivat metrin korkeuden matkalla läpi halkeamakentän ja samalla hidastivat traktorin vauhdin vain seitsemään kilometriin tunnissa. MF 5610, ohjaamojousituksellaan, auttoi suojaamaan kuljettajaa pahimmalta epätasaisessa maastossa. Kuitenkin jatkuva keinuminen ja tärinä johtivat ohjaamon pulttien ja kiinnikkeiden löystymiseen ja ne täytyi kiristää päämekaanikko Nicolas Bachele:n toimesta.

Kaikki retkikunnan koneet ovat olleet kovilla, ja korjauksia on täytynyt tehdä matkan varrella myös perävaunun akselille ja yhdelle retkikunnan autoista. Tankkaus A1 -lentopetrolilla on toinen suuri haaste purevassa pakkasessa ja voimakkaassa tuulessa.

Raporteissaan, Nicolas Bachelet, joka myös jakaa osan ajamisesta Manon Ossevoortin kanssa, on kuvaillut kuinka traktoria tulee ajaa äärimmäisen keskittyneenä usein samalla tuijottaen sokaisevaa auringonvaloa ja täysin valkoista maisemaa tuntikausia. Hän totesi, että MF 5610:n viisto konepeitto osoittautui korvaamattomaksi, sillä se lisäsi näkyvyyttä retkikunnan varovaisella matkalla poikki halkeamakentän.

Lue seuraavaksi