Agronicilta vetoletkulevitysmenetelmä

Seppo Pentti

Uudenmaan Koneurakointi on ensimmäinen yritys, mikä otti käyttöön Agronicin suunnitteleman vetoletkumenetelmän kokonaisuudessaan. Pumppuyksikkö suunniteltiin asiakkaan toiveiden mukaan. Kesällä käyttöönotetulla järjestelmällä on levitetty nyt noin 45000 kuutiota lietettä.

Vetoletkulevitys on parhaimmillaan isoilla lohkoilla.

Katso video:

-Himmaa….paine…….himmaa…..paine kuuluu tasaiseen levittäjän Matti Salmisen suusta. Hän ohjaa puhelimella pumppuyksikön edessä olevan traktorin kuljettajaa. Ohjeen mukaan nostetaan painetta levitykseen ja lasketaan kääntymisen ajaksi. Kun levitetään paine järjestelmässä 15-16 barin luokkaa ja päisteessä reilu 10 baria. Päisteessäkin paine pitää olla kohtalaisen iso, jotta taittuva letku ei nyrjähdä.

Uudenmaan Koneurakointi Oy:llä on lietekokemusta jo vuosien takaa. Ajossa on kaksi vaunulevitintä, joissa toisessa on laahavannas (veitsi)- ja toisessa kiekko levitin. Uuteen levittimeen haluttiin myös laahavannaslevitin, jolloin vetovastus saadaan pieneksi, levitysleveys suureksi ja työ etenee vähällä ajolla pellolla. Tärkein syy oli se, että asiakkaat ovat halunneet laahavannasta ja yhä useampi haluaa sillä levitettävän. Laahavannaslevitintä Agronicilta on toimitettu aiemmin jo muutama viime kaudellakin, jolloin se esiteltiin.

-Puolet lietteestä meilläkin levitetään edelleen vaunulla, koska monissa paikoissa se on järkevin vaihtoehto, kun lohkokoko on pieni ja levitettävää määrää on vähän. Jos raamit antavat yhtään myöden, niin vetoletkulevitystä tarjotaan asiakkaalle ja tällä kaudella on levitetty nyt 45000 kuutiota ja vaunukalustolla saman verran. Yhteensä levitysmäärä on ollut tuplat. Pääasiassa liete on naudan lietettä, Matti Salminen Uudenmaan Koneurakoinnista kertoo.

-Kävimme viime vuonna lokakuussa katsomassa Kokkosen Aapelin levityksiä vetoletkulla ja saimme paljon hyviä vinkkejä itse levitystyöhön ja kalustoon. Kävimme myös asiakkaiden kanssa läpi, haluavatko he levittää lietteensä vetoletkumenetelmällä, Matti muistelee. Moni piti sitä järkevänä vaihtoehtona jo pidemmän levityskauden vuoksi. Pellolle voidaan keväällä mennä hieman aiemmin, jolloin muut työt päästään tekemään ajallaan. Tässä Uudenmaan ja Kymenlaakson seuduilla on kuitenkin enemmän nautatiloja kuin sikatiloja, jolloin levitystä tehdään vaihtelevasti, kasvukaudella, syksyllä viljan sängelle ja keväällä ennen kylvöjä, Matti kertoo.

-Käytännön työssä varoiteltiin letkun menosta ristiin ja sitä on vältetty. Ristiin letkun kanssa ajetaan etenkin joskus aloituksessa ja silloin letku hinkkaa toista. Kun letkussa on riittävästi painetta, silmukka pyörähtää lopulta ympäri ja letku jatkaa liikkeitään normaalista. Letku kestää päällekkäin oloa, kunhan on kosteaa ja viileää, mutta riski rikkeestä on toki olemassa. Kuumalla ja kuivalla letku palaa hetkessä hiertymille, Matti kuvailee kokemuksiaan.

-Letkut menevät uusiksi jossain vaiheessa ja sitä ennen pitänee kerätä kokemuksia eri valmistajien letkuista, Matti pohtii. Letkujen kestävyys on parantunut huimasti viime vuosina.

Järjestelmässä on runkolinjaletkua suunnilleen 1400 metriä ja peltoletkua 600 metriä. Levityskauden aikana letku on katkennut ja murtunut muutamasta paikasta, joten yhteitä on lisätty ja pätkää pudonnut pois.

Agronic rakensi letkutelineet ja kelojen pyörityksen ja niitä ohjataan hydrauliikalla. Levitintraktorissa kelateline on edessä ja keloilla on nelituumaista levitysletkua. Yhdistelmässä, jolla kuljetetaan pumppuyksikköä, on mukanaan runkoletkua. Letkukelat ovat etukuormaajassa ja vaunussa.

Pumppuyksikkö ja kompressori rakennettiin Agronicilla samaan vaunuun ja yksikkö ostettiin kokonaisuutena. Pelkkä pumppu voidaan rakentaa myös nostolaitteisiin. Alustaan kytkettiin Agronicin pumppukuormain, millä saadaan liete pumpulle. Nämä voidaan räätälöidä ja mitoittaa komponenteista asiakkaan tarpeen mukaan. Vaunun edessä voimakoneena on traktori, mikä pyörittää pumppua ja kompressoria ja mistä hoidetaan paineensäätö järjestelmään.

-Pumppupäässä haluttiin pitää työntekijä eikä edes ajatuksissa lähdetty kauko-ohjaukseen, kun puhelinlinja ja käsiohjaus ovat varmempi kuin kauko-ohjaus. Kun pumppausta tehdään asiakkaiden pihoilla, voidaan mahdollinen vahinko minimoida, kun koneen saa sammuksiin nopeasti. Lietettä kuitenkin pumpataan reilun 15 barin paineella järjestelmään ja minuutissa pihalla on revenneestä letkusta lietettä kohtuullisen paljon.

-Pumppupäässä työ on toki tylsempää kuin levityspäässä ja siksi vaihdammekin hommia joskus kesken päivän tai pidämme vuoropäiviä. Jos oikein käy tylsäksi, niin ainahan voi vaihtaa myös vaunulevitykseen, Matti nauraa.

Valmistelut kunnolla

Vaunulevityksen tekniikasta ei vetoletkulevitykseen ole käytännössä mitään hyötyä, kun ajattelutapa pitää muuttaa aivan toiseksi. Oudot lohkot katsotaan ensin kartasta ja suunnitellaan, miten niillä liikutaan. Ajosuunnitelma vaihtuu toki joskus maastossa, kun kaikkea ei kartasta välttämättä selviä. Esimerkiksi pellon kallistukset ja maastoesteet kannattaa ottaa huomioon. Letkun yliajoa levittimellä ei loputtomasti yritetä välttää, vaan kun letkun yli ajetaan, kevennetään levitintä ylityksen kohdalla.

Matti Salminen valmistautuu levitykseen ja kiinnittää letkua puomiin.

 

Pumppupäässä haluttiin pitää työntekijä eikä edes ajatuksissa lähdetty kauko-ohjaukseen, kun puhelinlinja ja käsiohjaus ovat varmempi kuin kauko-ohjaus.

Matti levittää tänään ja ohjaa pumppumiestä puhelimella.

Alkuvalmistelut pitää tällä menetelmällä olla paremmin kunnossa kuin vaunulevityksessä. Lietesäiliö pitäisi olla sekoitettuna, jotta liete juoksee tasaisesti koko levityksen ajan. Etenkin sianliete pitää sekoittaa alkuun kunnolla, jotta altaan pohjalla oleva kiinteä aine saadaan liikkeelle. Jos mahdollista säiliötä on hyvä hämmentää vielä levitysajankin.

-Meidän toimipiste on Askolassa Itä-Uudellamaalla ja työskentelemme päänsääntöisesti 100 kilometrin säteellä, johon alueina kuuluvat Uusimaa, Päijät-Häme, Kanta-Häme ja Kymenlaakso. Hieman varovaisesti alkuun luvattiin levitystyötä tehdä, jotta kaikki saatiin pelaamaan ja ajettua menetelmää sisään myös itselle. Nyt reviiri on vakiintunut hieman levitysmäärästä riippuen. Jos samalla suunnalla on useita asiakkaita, madaltaa se toki lähtökynnystä, Matti toteaa.

Matti jatkaa, että kotieläintiloja tällä alueella ei kuitenkaan ole valtavasti, joten siirtymisiä tulee aina.  

Agronicin yläkautta tuleva puomi antaa kuljettajalle mahdollisuuden tehdä nopea käännös ajamalla silmukka tai kerran peruuttamalla.  Peruuttamalla tehty käännös on tällöin y-muotoinen ja päiste saadaan levitettyä samalla kerralla käännöksen yhteydessä. Levityksen kannalta eniten ”hukka-aikaa” kuluu päisteessä. Mitä nopeammin ollaan taas oikealla linjalla, levitin maassa ja paine päällä, sitä enemmän päivässä saadaan aikaiseksi. Ajoa nopeuttaa kaarreajon mahdollisuus, jolloin epämääräisetkin lohkot voidaan ajaa reunasta saakka vekslaamatta.

Kun vaunujen kanssa levitetään, peltoon jää lähes poikkeuksetta ainakin painumat. Vetoletkumenetelmällä hädin tuskin erottaa pehmeälläkään, mistä traktori on kulkenut. Toki levitin ja letku jarruttavat menoa ja traktorissa pitää olla painoa ja vetokykyä.

Molemmissa päissä pitää toki olla valppaana, koska letku saattaa vuotaa pienestäkin reiästä ison lammikon levitystyön kuluessa.

-Toki meillekin on havereita jo ehtinyt sattua, Matti tunnustaa. Osa on johtunut kokemattomuudesta ja siitä ettei aivan ole loppuun saakka tiedä, miten rakenteet kestävät rasitusta.

Kun levitys on loppu ja kalusto halutaan siirtää toiseen paikkaan, puhalletaan letku tyhjäksi paineilmalla. Puhalluksen jälkeen lieteletkua on kevyempi vetää pellolla. Välistä voidaan ottaa myös osa letkusta pois ja rullata se takaisin kelalle, jos pidempää letkua ei enää tarvita.

Jos letkujen kanssa tulee ongelmia, niitä selvitellessä menee herkästi vartti tai puoli tuntia. Ongelma saattaa olla rikkeemä, vuoto tai isompi repeämä. Käytännössä letkun leikkaaminen ja liittimen kiinnittäminen vievät saman ajan riippumatta korjauksen luonteesta.

Letkun yliajoa levittimellä ei loputtomasti yritetä välttää, vaan kun letkun yli ajetaan, kevennetään levitintä ylityksen kohdalla. Kuvassa ollaan peruuttamassa käännöksessä ja kuvasta näkyy, miten Agronicin puomi kääntyy kuskin rinnalle sivuun. Puomi mitoitetaan levittimen mukaan. Pitkän puomin kanssa päisteessä voi kääntyä myös nostamatta konetta. Tällöin levittämätöntä alaa jää väistämättä enemmän. Matin tekniikka oli y-käännös, jolloin levitin laskettiin maahan, kun käännöksestä lähdettiin ajamaan eteenpäin ja samalla levitettiin päistä. Letku ei juuri ja juuri jää renkaan alle tiukassa käännöksessä.

Levitystyön jälkeä.