Agritechnica Hannoverissa 2017_4

Seppo Pentti

Ala-Talkkarin työ kansainvälisillä markkinoilla tuo merkittävän osuuden liikevaihdosta. Kun ulkomaille lämmityskattiloita ja tavaraa myy, niin luokitukset pitää olla kunnossa. Vientiohjelmassa on sekä valmiita konttipaketteja että kattiloita, kuljettimia ja purkaimia. Ala-Talkkarin vientikamppeisiin kuuluvat myös talvityölaitteet; lingot ja hiekoittimet. Ala-Talkkarikin etsii aktiivisesti maahantuojia, vaikka sillä on vahva maahantuojaverkosto jo Euroopassa. Jälleenmyyjillä on myös hoidossaan huolto.Suomalainen Ledistys oli esillä näyttelyssä. Yritys etsi jälleenmyyjiä, mutta teki myös kauppaa tapahtumassa. Merkittävä osa asiakkaista oli toki suomalaisia. Ulkomaalaisilla kynnys tulla osastolle on matala, mutta kauppaa on hankala tehdä. Kuvassa vasemmalla Ledistyksen Mika Kiiskinen ja messuosastolla töissä ollut Helena Riihitupa.

Varastoitavan tavaran lämpeneminen on monesti ongelma. Joskus kyse on vain muutamasta paalista, jotka ovat kosteita ja ne alkavat lämmetä. Haittana on laadun heikkeneminen mutta myös pahimmassa tapauksessa tulipalo. Ongelmia voi olla paalatun olkikuivikkeen, heinän tai turpeen kanssa. Quanturin järjestelmässä voi olla lukuisia antureita vaikka paalikasassa ja keskusyksikkö, mikä lähettää viestiä eteenpäin ja hälyttää lämpöjen noustessa. Jos lämpö nousee kasassa, voidaan kasa purkaa ja poistaa ongelmapaalit. Hollannissa esimerkiksi vakuutusyhtiöt haluavat ennaltaehkäistä vahinkoja ja myöntävät vakuutuksia edullisemmin, jos järjestelmä on käytössä. Lastattaessa laitetaan antureita ja voi olla vaikka viikon päästä. Jo lämpö nouse, menee heinä pilalle.

AutoTrac Vision on yksi hopeamitan saaneista uutuuksista. Kyseessä on satelliitti- ja kameraohjattava järjestelmä, missä automaattisesti olosuhteiden mukaan määritetään myös traktorin nopeus ja säädetään nostolaitteita ja työlaitetta tilanteen mukaan. Yksi käyttökohde on riviviljelyssä mekaanisessa rikkakasvitorjunnassa, missä ensin pitää pysyä rivillä ja sitten sovittaa työkone vielä liikkumaan tarkasti oikeaa linjaa, missä työ tehdään. Kun automatiikka hoitaa ohjaamisen, saadaan työ tehtyä tarkemmin ja vähemmän kuormittavasti kuin käsiohjauksella. Yhtenä hankkeessa mukana on John Deere.

Piippo Hydraulic oli esillä näyttelyssä ja asiakkaille tarjottiin erilaisia venttiilivaihtoehtoja. Piippo myös räätälöi asiakkaille venttiilit asiakkaiden laitteisiin. MSK Cabins on osa MSK Groupia. MSK Cabins valmistaa päivässä noin 50 ohjaamoa. Uusin esitelty ohjaamo on Sampo Rosenlewin puimureihin, mutta uusia yhteistyökuvioita odotellaan. Valtraan ohjaamot on valmistettu jo tovin. Ohjaamosuunnittelu kulkee käsi kädessä peruskoneen suunnittelun kanssa, jotta kuljettajan työtilasta saadaan ergonomisempi ja turvallisempi. 

NDI:n osastolla oli esillä nopea ja turvallinen paripyörän kiinnitysjärjestelmä. Kun tangot on asetettu oikeaan mittaansa, paripyörän vanne asetetaan hollille ja kiristetään tangolla vanne paikalleen. Kiristys lukitaan sokalla.