Agritechnica Hannoverissa 2017

Seppo Pentti

Agritechnican merkitys on vuosien varrella kasvanut, kun valmistajat haluavat esitellä uusia tuotteita asiakkaille. Uutuudet ja laaja valikoima kiinnostavat asiakkaita. Kulkijat ovat liikkeellä monenlaisella mielellä. Toiset hakevat ideoita, joita voisi jalostaa. Kilpailijoidenkin tuotteisiin tutustutaan. Osa on liikkeellä, kuten kuka tahansa vierailija messuilla, joka on suunnittelemassa hankintoja.

Agritechnica-messuilla oli vierailijoita yhteensä 450000, joista 100000 on Saksan ulkopuolelta. Monenlaisia näkemyksiä on toki, miten näyttelyt vastaavat asiakkaiden tarpeita. Kukaan niistä, joiden kanssa olin keskusteluissa näyttelyssä tai sen jälkeen, ei ainakaan moittinut näyttelyä ja sanonut, ettei enää näyttelyyn tule.

Etenkin ulkomaisten asiakkaiden näkökulmasta kaksi pre-päivää ovat kätevät. Sisäänpääsymaksultaan kalliimpien pre-päivien jälkeen väkeä on liikkeellä niin paljon, ettei sekaan oikein meinaa sopia. Kalliimmasta lipusta kannattaa toki maksaa, jotta on tilaa seurata kulkiessaan käytävän molemmin puolin olevaa tarjontaa. Kun normaalina näyttelypäivänä väkeä on liikaa käytävällä ja osastoilla, alkaa mielenkiinto laantua poikkeamisiin.

Agritechnica-näyttelynkin yksi hankaluus on tilanpuute. Lisähallin käyttöönottoon on aina kynnys. Moni suomalainen näytteilleasettaja olisi halunnut suuremman tontin eli isomman osaston, mutta sitä ei luvattu eikä saatu. Halleissa kuitenkin on tehty järjestelyjä muuten ja joku muu on saanut lisää tilaa.

Erikoisnäyttelyitä, kuten vaikka perunapuolelle järjestetään eri maissa ja niihin kokoontuvat alan ammattilaiset. Agritechnican merkitys on suuri, kun näkökulma on tavoitettavuus kansainvälisesti. Yleisnäyttelyyn saapuu ulkomailta väkeä herkemmin ja siksi monet valmistajat esittelevät uutuutensa Agritechnicassa. Ison näyttelyn aikana ja myös näyttelyn jälkeen näkyminen julkisuudessa on laajempaa.

Mikä itseäni pisti silmään edellisiä näyttelykertoja enemmän, oli telojen käyttö. Niitä on ollut traktoreiden alla ennenkin, mutta nyt niitä oli myös monen perävaunun alla. Telat perävaunussa eivät ole toki uusi juttu, mutta niitä oli esillä useammalla osastolla. Lukumääräisesti telavaunuja ei myydä paljoakaan verrattuna pyörävaunuihin, mutta esimerkiksi viljansiirtovaunussa pellolla telat eivät ole huono ajatus. 

Agronomic on pieni ranskalainen valmistaja, joka on erikoistunut perunakoneisiin. Uutuutena esillä oli varsistomurskain, missä katkaisu tehdään leikkaavilla vaakaroottoreilla ja massavirta purkautuu taakse ja sivuille penkkien väliin. Varsistomurskalla ei yritetä saada varsistosta muusia vaan poikki ja syrjään. Arronomicin tuotteita myy Klåvus Group.

Pikoteamin tuotteista näyttelyssä olivat esillä pilkekoneet ja klapirumpu. Etsinnässä oli lähinnä maahantuojia, jotta markkinat aukeavat muuallekin kuin Suomeen. Viennillä kasvatetaan sarjoja, joka tekee valmistamisesta kannattavampaa.

Suomalaisia yrityksiä oli esillä yhteisosastolla; LH Lift, Agromaster, Demeca, Palax, Farmtools, ja Antti-Teollisuus. Yhteinen osasto on mahdollisuus löytää yhteistyökumppaneita omaa osastoa pienemmällä kustannuksella.